11-11-2024

Wywiady

EMPIK – PIERWSZY MARKETPLACE W POLSCE Z CERTYFIKATEM „ZGODNY Z GS1”

Magdalena Krasoń-Wałęsiak

Mirek Drab, Dyrektor Marketplace z Grupy Empik, opowiada, jak standardy GS1 usprawniają zarządzanie ofertami i ułatwiają konsumentom proces zakupowy.

Jak długo istnieje w Empik format marketplace i dlaczego zdecydowaliście się jako firma na rozwinięcie tego kanału sprzedaży? 

Empik Marketplace działa od 2017 roku – wtedy otworzyliśmy naszą platformę Empik.com na sprzedawców zewnętrznych, tak by móc oferować naszym klientom jeszcze szerszy asortyment. Przez 7 lat marketplace stał się jedną z głównych dźwigni omnikanałowego wzrostu Empiku i odpowiada dziś za ponad 1/3 całej sprzedaży online. 

Co skłoniło Empik do wprowadzenia standardów GS1 w swoim marketplace? 

Decyzja o wdrożeniu standardów GS1, a konkretnie numerów GTIN (EAN), w Empik Marketplace była strategicznym krokiem, mającym na celu uporządkowanie i standaryzację danych produktowych prezentowanych na naszej platformie. 

Model pełnej produktyzacji, który wdrożyliśmy jako pierwszy marketplace w Polsce, polega na tym, że każda karta produktu jest unikalna i oparta na konkretnym identyfikatorze w postaci właśnie kodu GTIN. Standardy GS1 są międzynarodowo uznane i szeroko stosowane, dlatego ich implementacja pozwala na płynniejsze i bardziej zrozumiałe zarządzanie ofertami, co jest niezwykle istotne przy dużej liczbie sprzedawców na naszej platformie. Dzięki temu dostarczamy klientom wysokiej jakości informacje produktowe oraz ułatwiamy proces zakupowy. 

Jakie przyniosło to korzyści dla Empik Marketplace i konsumentów? 

Dla klientów kluczową korzyścią jest przejrzystość i łatwość wyszukania konkretnego produktu oraz możliwość wygodnego porównania cen od różnych sprzedawców, co daje pełen obraz oferty na rynku, pozwala wybrać najlepszą opcję i buduje zaufanie do zakupów online. 

Z perspektywy Empik Marketplace, dzięki unikalnym kartom produktowym, możemy jeszcze skuteczniej zarządzać szeroką ofertą, unikając duplikatów i zapewniając lepsze pozycjonowanie i promowanie produktów. Każda karta jest powiązana z kodem GTIN, co pozwala nam automatycznie przyporządkować do niej oferty od wielu różnych sprzedawców. Oznacza to również łatwiejszą analizę danych, precyzyjne śledzenie preferencji zakupowych i daje nowe możliwości optymalizacji pod kątem doświadczenia użytkownika. 

Jakie wyzwania napotkał Empik podczas wdrażania standardów GS1 i jak zostały one rozwiązane? 

Jednym z wyzwań, z jakimi mierzyliśmy się przy wdrożeniu systemu weryfikacji GS1, była zmiana nawyków wśród części sprzedawców. Początkowa niepewność wobec dostosowania się do nowych standardów wynikała przede wszystkim z braku zrozumienia dla ich wagi – byliśmy w końcu pierwszym w Polsce marketplacem wymagającym spełnienia tych warunków. Sytuacja uległa zmianie w momencie, gdy kolejne platformy zakupowe poszły naszym śladem. W ten sposób sprzedawcy przekonali się, że dostosowanie do systemu GS1 jest nie tylko oczekiwaniem Empiku, ale również warunkiem koniecznym do prowadzenia sprzedaży na innych marketplace’ach. 

Jakie są dalsze plany Empiku dotyczące rozwoju z wykorzystaniem standardów GS1? 

Empik, jako lider rynku, pragnie dostarczać swoim klientom jak najwięcej informacji o produktach. W Systemie GS1 upatrujemy m.in. szansy na dalsze podnoszenie jakości danych produktowych w kontekście dynamicznie zmieniających się wymogów prawnych i standardów rynkowych. Chcemy wykorzystać GS1 nie tylko do weryfikacji kodów EAN, ale także do stworzenia kompleksowej bazy danych, która będzie zawierać aktualne i szczegółowe informacje o produktach. 

Jakie innowacje technologiczne wdrożyliście w Empik Marketplace, aby pozytywnie wpływać na doświadczenia konsumentów podczas zakupów? 

Największe innowacje z ostatnich miesięcy to możliwość odbioru zamówień z oferty marketplace w salonach Empik i wprowadzenie do sprzedaży produktów używanych (Książka) i odnowionych (głównie Elektronika). 

Odkąd otworzyliśmy Empik.com na zewnętrznych sprzedawców naszym priorytetem było zapewnienie klientowi spójności doświadczenia zakupowego w ramach wszystkich punktów styku (salony, własna sprzedaż e-commerce i marketplace, aplikacja). Dostawa zamówień marketplace do sklepów stacjonarnych była więc od dawna na naszej roadmapie, a pomyślnie przeprowadzony pilotaż tylko potwierdził, że tego właśnie oczekują klienci. Dziś możemy powiedzieć, że jesteśmy jedynym prawdziwie omnikanałowym marketplacem w Polsce. 

Z kolei produkty używane i odnowione to z jednej strony odpowiedź na potrzeby naszych klientów, którzy coraz bardziej zwracają uwagę na różne aspekty zrównoważonego rozwoju, a z drugiej – poszerzenie rynku dla nas i dla naszych sprzedawców. 

Rynek marketplaces w Polsce – jak się będzie rozwijał, jakie podmioty pojawią się wg Pana w najbliższym czasie w naszym kraju? 

To jak atrakcyjnym rynkiem jest Polska, zarówno dla rodzimych, jak i zagranicznych graczy, widać już dziś, patrząc na zatłoczony rynek marketplace’ów. To zarówno szansa, jak i duże wyzwanie dla sprzedawców, którym coraz trudniej dokonać wyboru, gdzie skoncentrować swój wysiłek. Z jednej strony mamy na rynku wielu polskich graczy – zarówno duże, znane marki, które budują swoje marketplace’y już od jakiegoś czasu albo właśnie je otwierają, jak i mniejsze podmioty próbujące rzucić wyzwanie tym największym. 

Nie chcę spekulować, ale jednego możemy być pewni – kolejne lata przyniosą coraz większą konkurencję w tym obszarze, choć moim zdaniem nie każde z tych przedsięwzięć zakończy się pomyślnie. Wbrew pozorom marketplace to nie jest łatwy biznes i nawet posiadanie znanej marki nie gwarantuje sukcesu. 

Sztuczna inteligencja – modny buzzword czy realna pomoc – jaka jest Pana opinia? 

Zamieszania wokół AI jest na pewno dużo, ale w wielu obszarach to już realna pomoc. Z punktu widzenia marketplace’ów w 2024 roku kluczowe wydają się 2 rzeczy – zarządzanie katalogiem produktów i hiperpersonalizacja. 

Katalog produktów to puszka Pandory rzeczywistości platform zakupowych. Każdy, kto pracuje w marketplace’owym świecie danych produktowych, zna liczne wyzwania z tym związane. AI już dziś pomaga na nie odpowiadać i na pewno w kolejnych latach w dużym stopniu zaadresuje wiele z nich. 

Drugi wątek – hiperpersonalizacja – wykracza oczywiście poza same marketplace’y. Jednak przy tak szerokiej, bardzo różnorodnej ofercie, złożonej z milionów produktów, umiejętność zaprezentowania trafnej oferty klientowi, w odpowiednim kontekście, jest absolutnie kluczowa. Co prawda już dziś istnieje wiele narzędzi do personalizacji oferty, ale narzędzia AI wynoszą je na jeszcze wyższy poziom. 

 

 

Mirek Drab
Dyrektor Marketplace i Działu Katalogu Produktów Grupa Empik

W 2020 roku dołączył do Grupy Empik, gdzie jako Dyrektor Marketplace odpowiada za kompleksowy rozwój platformy Empik Marketplace i Dział Katalogu Produktów. Przed Empikiem pełnił rolę COO w dwóch start-upach: Lisek. App i Revo Technologies. Wcześniej był związany z firmą Avon, gdzie odpowiadał m.in. za transformację cyfrową i rozwój kanału e-commerce w obszarze EMEA, jak również zdobywał doświadczenie w McKinsey & Company. Jest absolwentem Uniwersytetu Warszawskiego oraz Politechniki Warszawskiej.

 

Standardy i Rozwiązania

Rozwiązania

Rozwiązania służą usprawnieniu procesów biznesowych. Traceability to zdolność śledzenia przepływu dóbr „od pola do talerza”, order-to-cash to połączenie elektronicznych komunikatów (EDI) z etykietą logistyczną GS1, co pozwala na usprawnienie fizycznych przepływów towarowych i towarzyszących im informacji (od zamówienia do zapłaty). Upstream to użycie standardów GS1 w obszarze zaopatrzenia (producenci surowców, półfabrykatów, komponentów i opakowań).

Zobacz aktualne wydanie