25-09-2019

Artykuły

Standardy GS1

Jako tajna broń najlepszych sprzedawców na marketplace'ach

Magdalena Krasoń-Wałęsiak

Trudno uwierzyć, że pokolenie temu większość ludzi kupowała prawie wszystko od lokalnego sprzedawcy. Jednak internet i e-commerce radykalnie zmieniły sposób, w jaki ludzie na całym świecie szukają potrzebnych im rzeczy. Jak podaje raport GS1 Polska – globalna wartość sprzedaży detalicznej przez internet w 2018 roku wyniosła ponad 2,84 miliarda USD. W tym roku ma osiągnąć 3,45 mld USD, a w 2021 roku aż 4,88 mld USD. Udział e-commerce w całkowitym handlu detalicznym cały czas rośnie!

Najbardziej popularną kategorią towarów kupowaną przez internet są produkty modowe oraz elektroniczne i medialne. Rosnący popyt online wymaga od firm rozwinięcia ich możliwości cyfrowych w celu opracowania silnych strategii omnichannel, co umożliwiają Standardy GS1. Dzisiejsi konsumenci są motywowani przede wszystkim ceną i wygodą. Przy zakupach online kluczowe jest, by firmy dysponowały profesjonalnymi możliwościami zarządzania kategoriami online, aby lepiej wykorzystać informacje konsumenckie w celu odpowiedniego doboru asortymentu, zwiększenia cyfrowego udziału zasobów wizualnych oraz personalizacji. W jaki sposób jednak wybić się, kiedy ten sam produkt pojawia się na wielu marketplace’ach – jak wyróżnić się spośród tłumu innych sprzedawców? Z pomocą przychodzi technologia, a dokładnie standardy GS1.

Gdzie sprzedawać? Na marketplace’ach!

Wiele wskazuje na to, że w najbliższych latach marketplace’y pozostaną jednym z kluczowych trendów e-commerce.

Według raportu GS1 Polska Elektroniczne platformy sprzedażowe w Polsce do 2020 roku ok. 40% handlu w internecie odbywać się będzie przez marketplace’y.

Skąd ta tendencja? Powodów można znaleźć wiele – jednym z nich jest podnoszenie wiarygodności produktów mniej znanych sprzedawców, których rola sprowadza się do dostarczenia informacji o produkcie i przygotowania wysyłki. Sprawdzają się także przy testowaniu nowych produktów, ponieważ właściciele platform sprzedażowych inwestują w reklamę, działania promocyjne i dzięki temu sprzedawcom udaje się trafić do dużej liczby klientów bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Innym plusem marketplace’ów jest możliwość sprzedaży produktów w każdym zakątku świata bez konieczności znajomości języków, przepisów prawa czy posiadania specjalnej infrastruktury logistycznej. Oczywiście nic za darmo – handel online odbywa się na zasadzie podziału części zysku ze sprzedaży. Model biznesowy marketplace’ów opiera się najczęściej na pobieraniu opłat za sprzedaż produktu za pomocą platformy. Jednak dla sprzedawców jest to nadal opłacalne, ponieważ mają oni możliwość wejścia na rynek przy niskim nakładzie finansowym.

Bez identyfikatora ani rusz!

Standaryzacja danych i identyfikacja produktów jest ważna dla zapewnienia płynnego działania łańcucha dostaw firmy.

System identyfikacji produktu GS1 zapewnia unikalność numeru produktu. Detaliści używają Globalnych Numerów Jednostek Handlowych GTIN (Global Trade Item Number) do zarządzania swoimi produktami od ponad 40 lat.

Dziś, gdy setki milionów produktów są dostępne online, jest to bardziej istotne niż kiedykolwiek wcześniej. Marketplace’y stosują identyfikatory do zarządzania swoimi katalogami produktów, więc jeśli towar ma błędną numerację i posiada ten sam identyfikator co inny produkt, powoduje to konflikt danych. W miarę jak marketplace’y opracowują swoje witryny, potrzebują więcej informacji o tym, co zawiera się w katalogach. Podobnie jak w przypadku tradycyjnej sprzedaży detalicznej, wiedza o tym, co można kupić w ich katalogach, jest niezbędna, aby klienci byli zadowoleni. Z pomocą przychodzą takie standardy GS1 jak GTIN – unikalny na całym świecie numer jednostki handlowej.

GTIN to świetny sposób na zwiększenie ruchu na stronie internetowej, a wynika to z faktu, że wyszukiwarki, takie jak Google i Bing, również używają identyfikatorów produktów w celu uporządkowania informacji. Unikalnie zidentyfikowane produkty pozwalają również rynkom lepiej zrozumieć, co znajduje się w ich katalogu. Platformy handlowe, takie jak Amazon i eBay, używają identyfikatorów produktów do strukturyzowania danych na swoich stronach internetowych, aby poprawić wrażenia kupujących. Identyfikatory służą do kierowania funkcjami, takimi jak recenzje produktów i tworzenie inteligentniejszych ofert dla kupujących. Ogromnym plusem GTIN jest także możliwość promowania swoich produktów na Google Shopping, które od 2016 roku wymaga dostarczenia numeru GTIN/EAN w tym celu. Gdy dany produkt jest najtańszy w sieci, a rynek decyduje się na promocję w Google Shopping, kod GTIN/EAN okazuje się niezbędny. Równie ważny jest tutaj aspekt SEO – Google uważa GTIN/EAN za unikalny klucz identyfikujący w bezpieczny sposób. GS1 w celu wzmocnienia pozycji sprzedawców stworzył specjalnie nowy standard zwany „SmartSearch”, który pozwala na poprawę naturalnego odniesienia (SEO) we wszystkich istniejących wyszukiwarkach i sieciach społecznościowych.

Win-win

Mimo iż czasem sprzedawcy odczuwają identyfikatory jako ograniczenie – jest przeciwnie. Numer pomaga bowiem zwiększyć sprzedaż poprzez promowanie produktów, na przykład w Google Shopping.

Z badań Google wynika, że zastosowanie identyfikatora GTIN przy opisie oferty umożliwia lepsze łączenie danych produktowych z frazami wpisanymi przez użytkowników do wyszukiwarki, strony internetowe sprzedawców mają nawet o 40% więcej odsłon, a to z kolei przekłada się na wzrost konwersji.

Nie wszystkie marketplace’y wskazują GTIN jako konieczność (46%). Tam, gdzie nie jest to wymóg absolutny, traktuje się go jako dodatkowy atrybut produktu i sprzedawcy nie mają obowiązku jego podawania. Warto również zaznaczyć, że GTIN przynosi korzyści nie tylko sprzedawcom i marketplace’om, ale również ich klientom. Chodzi przede wszystkim o możliwość szybkiego znalezienia towaru i informacji o nim, ale także o upewnienie się, że chodzi dokładnie o ten produkt, którego szukali, bez ryzyka, że będzie on podrobiony. Standaryzacja danych przy wykorzystaniu rozwiązań, jakie oferuje System GS1 jak najbardziej to umożliwia.

Standardy i Rozwiązania

Identyfikacja

Fundamentem systemu GS1 są uzgodnione zasady międzynarodowej identyfikacji, które doprowadziły do opracowania zbioru unikalnych tzw. globalnych identyfikatorów GS1.

Zobacz aktualne wydanie