Słownik

Kody kreskowe EAN/UPC

EAN to kod rozpoznawalny na całym świecie. Kod kreskowy EAN/UPC jest najbardziej popularnym nośnikiem danych GS1, stosowanym od początku funkcjonowania Systemu GS1. Jeśli interesują Cię korzyści, z jakimi wiąże się wdrożenie standardów w ramach tej organizacji, poznaj rodzaje kodów kreskowych UPC/EAN i postaw na rozwój swojej firmy.

EAN – kod do identyfikacji produktu

Kody EAN stosuje się dla jednostek handlowych skanowanych w dowolnych punktach sprzedaży detalicznej. Są one uznawane za szybkie i sprawne nośniki danych, wykorzystywane podczas skanowania dużej liczby produktów, np. w kasach supermarketów. Niezwykle ważną zaletą kodów kreskowych EAN/UPC jest możliwość skanowania ich w dowolnym kierunku.

Kody kreskowe EAN – rodzaje

Ze względu na zastosowanie wyróżniamy różne typy kodów kreskowych EAN/UPC.

Podstawowe rodzaje kodów kreskowych EAN/UPC:

  • EAN-13, w którym zakodowany jest numer GTIN-13,
  • EAN-8, w którym zakodowany jest numer GTIN-8 (dla produktów o małej powierzchni zadruku),
  • UPC-E i UPC-A, w których koduje się numer GTIN-12/GTIN-8 stosowany wyłącznie na rynku amerykańskim i kanadyjskim.

Każdy z wymienionych typów kodów kreskowych jest wykorzystywany do zakodowania numeru GTIN, który umożliwia jednoznaczną identyfikację produktu.

Jak widzisz, kody kreskowe EAN i ich rodzaje pozwalają  na uporządkowanie działań logistycznych, co pozwala usprawnić wiele prac. Jeśli Twoja firma zajmuje się handlem detalicznym, kod kreskowy EAN to standard GS1, który na pewno warto wdrożyć w ramach cyfryzacji przedsiębiorstwa. W ramach działań organizacji GS1 Polska zapewniamy też dostęp do innych tego typu rozwiązań. Kody, które usprawnią funkcjonowanie Twojej firmy są zdecydowanym krokiem do sukcesu. Jeżeli chcesz się o tym dowiedzieć więcej, zachęcamy do zapoznania się z materiałami opublikowanymi na łamach magazynu Kod Eksperta. Znajdziesz tam informacje dotyczące tego jak funkcjonuje np. identyfikator SSCC.

 

W następnym numerze chętnie dowiem się o:

  • business case - 15
  • wywiady - 10
  • trendy i prognozy - 26
  • cyfryzacja - 13
Głosuję
Results

Witaj w ankiecie Ankieta

Twoje propozycje: