DEMONSTRATOR KODÓW 2D JAK JEDNYM SKANOWANIEM DOTRZEĆ DO PEŁNYCH INFORMACJI O PRODUKCIE
Codzienne zakupy zmieniają się w szukanie informacji. Klienci coraz częściej sprawdzają opakowanie produktu przed włożeniem go do koszyka – chcą poznać pełen skład, sposób użycia, pochodzenie. A co, gdyby wystarczyło do tego jedno skanowanie? Bez potrzeby wertowania ulotek, przeszukiwania wielu stron internetowych, bez zgadywania? Brzmi jak coś odległego? Nie, ta zmiana dzieje się już teraz za sprawą kodów 2D od GS1.
Magdalena Bednarkiewicz
Kody kreskowe są wykorzystywane do identyfikacji i śledzenia wielu produktów, jednak po 50 latach od ich wprowadzenia stały się niewystarczające i mają swoje ograniczenia. Dzięki unikalnym wzorom białych i czarnych pasków umożliwiają szybkie i precyzyjne odczytywanie informacji – potrzebnych głównie w sprzedaży i logistyce. Problem polega jednak na tym, że dzisiejsi konsumenci chcą wiedzieć, skąd pochodzą produkty, jaki jest ich ślad węglowy i składniki. W tym miejscu do gry wkraczają kody 2D od GS1, czyli kody nowej generacji, które mogą przechowywać nawet do 400 razy więcej informacji niż obecnie stosowane kody kreskowe.
Skąd potrzeba zmiany kodów?
Każdy produkt musi być identyfikowalny. Jest to podstawa sprawnego handlu, logistyki i zarządzania danymi. Przez ponad 50 lat klasyczne kody kreskowe doskonale spełniały swoją funkcję. Ułatwiały zarządzanie produktami i umożliwiały sprzedaż. Jednak producenci i detaliści potrzebowali skutecznego narzędzia do śledzenia produktów w łańcuchu dostaw oraz usprawnienia obsługi klienta. Także konsumenci stali się coraz bardziej wymagający i świadomi. Pojawiła się więc potrzeba nowego rozwiązania, które spełni wymagania handlu i logistyki oraz oczekiwania konsumentów.
Kody 2D od GS1 sprawiają, że dane w nich ukryte stają się dostępne dla biznesu i końcowego odbiorcy. Wśród kodów 2D od GS1 wyróżniamy QR z GS1 Digital Link i GS1 DataMatrix. Mogą one przechowywać nie tylko numer serii czy datę ważności. Pomieszczą wszystkie informacje, które dotychczas znajdowały się na etykiecie. A nawet więcej! GS1 DataMatrix jest przeznaczony głównie dla firm – sprawdzi się w logistyce, magazynach, farmacji czy kwiecień 2025 / nr 21 na liniach produkcyjnych. Ponieważ wymaga specjalistycznego skanera, nie jest wygodny dla konsumentów.
Z kolei kod QR z GS1 Digital Link został dostosowany do użytku przez konsumentów – aby uzyskać dostęp do informacji, wystarczy jeden skan smartfonem! Wdrażanie kodów nowej generacji już trwa, a w najbliższych latach staną się powszechnym elementem umieszczanym na sklepowych produktach.
Kiedy kody 2D od GS1 staną się standardem?
Wdrożenie kodów 2D od GS1 to nie jest odległa wizja – ten proces już trwa. Według inicjatywy GS1 Sunrise 2027 powinny one zastąpić kody kreskowe maksymalnie w ciągu 3 lat. Wiele globalnych marek, np. Pepsi czy L’Oréal, umieszcza już kody 2D od GS1 na swoich produktach. W Polsce również producenci i sieci handlowe, takie jak Biedronka, Makro, czy Carrefour, podpisali listy intencyjne dotyczące ich wdrażania. Pierwsze produkty z kodami 2D od GS1 pojawiły się na półkach m.in. w sieci sklepów Żabka.
Wdrażanie kodów 2D od GS1 to płynna transformacja. Kody kreskowe i 2D będą funkcjonować równolegle przez pewien czas. Jednak kierunek jest jasny: w najbliższych latach dwuwymiarowe kody staną się nowym standardem. Tradycyjne kody kreskowe stopniowo znikną z opakowań.
Jak na kodach 2D od GS1 skorzystają producenci?
Kody 2D od GS1 otwierają producentom drzwi do bardziej efektywnego zarządzania całym łańcuchem wartości. Dzięki nim będą mogli precyzyjnie śledzić swoje produkty na każdym etapie – od pozyskiwania surowców, przez produkcję i dystrybucję, aż po sprzedaż. Taka transparentność pozwoli na szybkie reagowanie, jeśli pojawią się jakieś problemy.
W kodach 2D od GS1 producenci będą mogli umieszczać linki do wielu stron internetowych. Jeden skan wystarczy, aby przenieść użytkownika do aplikacji mobilnej czy materiału wideo. Tam znajdzie on dodatkowe informacje o produkcie, aktualnych promocjach czy organizowanych konkursach.
Co kody 2D od GS1 przyniosą konsumentom?
Kody 2D od GS1, konkretnie QR z GS1 Digital Link, ułatwią klientom przede wszystkim zdobywanie informacji o produktach. Skład, alergeny i data ważności będą dostępne bez wczytywania się w małe literki na opakowaniu. Kody 2D mogą też zawierać numery seryjne i dane o pochodzeniu, dzięki czemu klienci szybko zweryfikują, czy produkt nie jest podróbką. Ponadto w kodach 2D od GS1 producenci będą mogli umieścić informacje o recyklingu. To ułatwi konsumentom prawidłowe postępowanie z odpadami.
Dzięki nowym technologiom kody QR z GS1 Digital Link mogą stać się bardziej dostępne także dla osób wykluczonych cyfrowo – wystarczy, że producenci wdrożą dodatkowe rozwiązania, takie jak Accessible QR (AQR) czy awatar AI języka migowego.
Osoby niewidome lub mające problemy ze wzrokiem będą mogły zeskanować kod AQR przy pomocy specjalnej aplikacji, np. Zapvision od firmy Zappar. Umożliwia ona odczytanie kodu z większej odległości, a następnie kieruje użytkowników do danych o produkcie. Dodatkowo mogą skorzystać z aplikacji Be My Eyes. Pomoże im ona w samodzielnym przygotowaniu posiłku, według wskazówek producenta. Z kolei osoby niesłyszące mogą skorzystać z awatara AI języka migowego, stworzonego przez firmę Migam. To sprawi, że zakupy staną się łatwiejsze dla każdego.
Demonstrator kodów 2D – narzędzie dla producentów i konsumentów
Jak w praktyce pokazać wszystkie korzyści? Najlepiej na demonstratorze kodów 2D. To narzędzie opracowane przez GS1 Polska we współpracy z SunewMed+ i Migam. Wspólnie udało się stworzyć rozwiązanie, które pokazuje, jak przekazać najważniejsze informacje o produkcie.
SunewMed+ to polska marka kosmetyczna, która specjalizuje się w produkcji preparatów do pielęgnacji skóry. W demonstratorze przekazała informacje o produktach w zwięzłej i konkretnej formie. Były to odpowiedzi na pytania, które najczęściej zadają klienci, a także tutoriale, informacje o nagrodach czy opinie użytkowników.
W demonstratorze zastosowano kod QR z GS1 Digital Link z zaszytym numerem GTIN oraz resolver (rodzaj przekierowania domenowego), który kieruje użytkowników do aktualnych treści o produkcie w internecie. To modelowe rozwiązanie oparte na przykładzie jednego producenta może posłużyć innym markom jako inspiracja i wzorzec do tworzenia własnych rozwiązań. Z kolei konsumentom, również tym wykluczonym cyfrowo, demonstrator przedstawia sposób, w jaki mogą uzyskać szybki dostęp do szczegółowych informacji. Dzięki awatarowi AI języka migowego od Migam mogą z niego skorzystać też osoby niesłyszące.
Po 50 latach dominacji kodów kreskowych trwa rewolucja w handlu – kody 2D od GS1 są już wdrażane na całym świecie. Te nowe rozwiązania przyniosą korzyści producentom, detalistom i konsumentom. Dzięki nim firmy przede wszystkim usprawnią zarządzanie łańcuchem wartości, a klienci zyskają szybki dostęp do pełnych informacji o produktach. Aby poznać przyszłość handlu oraz moc nowej technologii, już teraz można skorzystać z demonstratora kodów 2D.
Demonstrator kodów 2D dostępny jest na tej stronie: https://demo1.gs1.pl/sunewmed/liftingpads/