10-04-2024

Artykuły

SZACHOWNICA PEŁNA DANYCH – JAK KODY 2D WSPIERAJĄ SPRZEDAŻ W BRANŻY RETAIL?

Kody 2D, takie jak GS1 DataMatrix lub GS1 QR, to największa innowacja branży detalicznej od czasów kodu kreskowego. Kody 2D pełnią kluczową rolę w napędzaniu wzrostu sprzedaży i zwiększaniu zadowolenia klientów. Przyjrzyjmy się, w jaki sposób ta innowacja, wspierana przez standardy GS1, rewolucjonizuje branżę detaliczną.

Magdalena Bednarkiewicz

Kody 2D przypominają szachownicę: są zbudowane z ciemnych i jasnych obszarów. Są mniejsze niż tradycyjne kody kreskowe, ale mają większą pojemność i rozszerzone możliwości przekazu. Dzięki algorytmowi wykrywania i korekcji błędów są też bardziej niezawodne. Można je nanosić na opakowania w różny sposób: wytrawieniem chemicznym, wypaleniem laserowym, grawerowaniem. Ich odczytanie jest natomiast możliwe bez specjalnego urządzenia – wystarczy smartfon. Sprawdzają się idealnie w handlu detalicznym. 

Kod obrazkowy nowej ery

Kod GS1 2D może zawierać standard GS1 Digital Link (czyli adres URL zawierający wszelkie informacje produktowe dostępne online). Wtedy łączy on unikalny identyfikator produktu (GTIN) z wieloma źródłami treści w czasie rzeczywistym.

Kody GS1 2D pozwalają na zapisanie wszystkich tych informacji, których nie można czy nie da się przedstawić w jednowymiarowych kodach.

Pojemność kodów 2D jest znacznie większa niż kodów kreskowych 1D. Kod obrazkowy mieści kilka tysięcy znaków alfanumerycznych, a kod liniowy – maksymalnie trzynaście cyfr. Umożliwia to zakodowanie dużo większej ilości przydatnych informacji o produkcie, np. daty ważności czy linku do strony z opisem produktu.

Kod nowej generacji (2D) zajmuje mniej miejsca niż kod 1D. Producent zyskuje więcej możliwości ulepszania projektu etykiety. 

Do tego może drukować kody 2D na różnych powierzchniach: na metalu i tworzywach, tj. plastiku. Można je również skanować pod różnymi kątami i z większej odległości niż kody 1D. Detalistów zainteresowanych ekspansją na pewno zainteresuje, że kod 2D przyjmuje też znaki alfabetów różnych języków: arabskiego, greckiego, hebrajskiego, japońskiego, cyrylicy, jak również inne symbole. 

Podsumujmy – kody GS1 2D oferują szereg korzyści branży detalicznej: (1) zwiększoną pojemność danych, (2) globalną standaryzację, (3) lepsze zarządzanie zapasami, (4) uwierzytelnianie produktów, (5) większe zaangażowanie konsumentów i (6) sprawną obsługę zwrotów i wycofywania produktów. Kody GS1 2D pomogą detalistom zoptymalizować działalność, wzmocnić widoczność łańcucha dostaw i ulepszyć doświadczenia klientów. 

 

W 2D detalista działa sprawniej

Co konkretnie wnoszą kody 2D do biznesu detalicznego?

1. Wydajne kodowanie danych: w kodzie 2D można zapisać informacje o produkcie, takie jak numery partii, daty ważności, numery seryjne i atrybuty produktu. To pomocne w zarządzaniu zapasami oraz identyfikowaniu produktów. Operacje w łańcuchu dostaw staną się dokładniejsze. Sieć Żabka Polska przeprowadziła wśród franczyzobiorców ankietę Net Promoter Score (NPS) na temat wykorzystania kodów 2D GS1 DataMatrix. Wyniki jednoznacznie wskazują, że po ich wprowadzeniu zadowolenie z procesu skanowania wzrosło o 47% w porównaniu do procesu skanowania kodów kreskowych.

2.Ulepszona identyfikacja produktu: kody GS1 2D zawierają Globalny Numer Jednostki Handlowej (GTIN), a więc unikalny identyfikator przypisany przez GS1 wraz z dodatkowymi elementami danych. Dzięki temu można precyzyjnie identyfikować produkt i go odróżniać. To dobry sposób na zapobieganie podrabianiu produktów i dbanie o ich autentyczność. W 2022 roku firma Matbet zdecydowała o przetestowaniu sposobu usprawnienia kontroli nad procesem produkcji i magazynowania w oparciu o automatyczną identyfikację wyrobów. Celem głównym było wyeliminowanie pomyłek przy dostawach oraz ograniczenie czasu poszukiwania produktów na terenie magazynu do minimum. Do testów wybrano 10 produktów, które oznaczono kodami GS1 DataMatrix lub znacznikami RFID. Dzięki zastosowaniu standardów GS1 do identyfikacji swoich wyrobów firma Matbet może mieć pełną kontrolę nad procesem produkcyjnym, a zastosowanie znaczników RFID pozwoli skrócić poszukiwanie wyrobu na terenie magazynu z 14 do 2 minut, czyli o 85%.

3. Ulepszone zarządzanie zapasami: szczegółowe informacje zapisane w kodach GS1 2D umożliwiają dokładne i wydajne zarządzanie zapasami. To ułatwia śledzenie poziomu zapasów, monitorowanie ruchu produktów i automatyzację procesu uzupełniania zapasów. Detalista minimalizuje braki magazynowe, optymalizuje zarządzanie zamówieniami i poprawia ogólną widoczność łańcucha dostaw. Przejście z kodów liniowych na dwuwymiarowe sprawiło, że liczba reklamacji czytelności kodu na produktach Pierre Baguette spadła z 562 w okresie styczeń – wrzesień 2022 do 0 w ciągu 3 miesięcy od wdrożenia. Wdrożenie przyczyniło się do efektywniejszego wykorzystania danych zawartych bezpośrednio w kodzie 2D, m.in. szybszej kompletacji zamówień dla Żabka Polska. Choć wdrożenie kodów 2D GS1 DataMatrix w Pierre Baguette dotyczyło tylko produktów sprzedawanych pod marką własną sieci Żabka, słowacki producent docelowo chce zastosować nowe oznakowanie w całym swoim asortymencie, który liczy 70 produktów.

4. Uproszczone zwroty i wycofywanie produktów: kody GS1 2D ułatwiają proces zwrotów i wycofywania produktów z rynku. Sprzedawcy detaliczni mogą teraz zakodować istotne informacje, takie jak pochodzenie produktu, numery partii lub daty produkcji. Umożliwia to szybką identyfikację i wyszukiwanie produktów, których to dotyczy. Procesy wycofywania produktów z rynku są szybsze i dokładniejsze. Zwiększa się bezpieczeństwo klientów.

Australijska sieć sklepów Woolworths i jej wybrani dostawcy zdecydowali się na korzystanie z kodów GS1 2D. Udało im się zwiększyć bezpieczeństwo żywności poprzez ograniczenie sprzedaży produktów przeterminowanych i zmniejszenie marnotrawstwa żywności: nawet o 40%. Kody 2D umożliwiają personelowi sklepów szybsze i łatwiejsze zidentyfikowanie produktów, których data ważności jest bliska przeterminowaniu. Mogą go właściwie oznaczyć odpowiednio wcześnie, aby produkt mógł zostać sprzedany bez konieczności utylizacji.

Klient robi zakupy po nowemu

Klienci też docenią zmiany, które oferuje kod GS1 2D. Na co mogą liczyć?

1. Ulepszone informacje o produkcie: kody 2D dają dostęp do szczegółowych informacji o produkcie (np. składu, wartości odżywczych, pochodzenia). Oferta produktowa wzbudza większe zaufanie i zyskuje przejrzystość. Skanując kod kreskowy za pomocą smartfona lub odpowiedniej aplikacji, klient czyta dodatkowe informacje o produkcie. Może się zapoznać z recenzjami, przejrzeć promocje, a nawet obejrzeć filmy instruktażowe albo inspirujące przepisy kulinarne. Zyskuje cenne informacje. To skuteczna zachęta do podejmowania świadomych decyzji zakupowych. I skuteczny sposób na wzmocnienie lojalności wobec marki. Australijska firma Mildura Fruit Company zdecydowała się na wykorzystanie kodów GS1 QR. Firma uznała, że to najlepsze rozwiązanie dla klientów: mogą skanować kody za pomocą aparatu w smartfonie, bez pobierania specjalnej aplikacji. Kod QR Mildura odsyła konsumenta na „mikrostronę”, która jest dostępna w języku angielskim, chińskim i wietnamskim. Konsumenci dowiadują się, że owoce cytrusowe naprawdę pochodzą z Mildura Fruit Company – to doskonały sposób na zwalczanie oszustw związanych z żywnością. Konsumenci widzą też wyczerpujący opis produktu oraz wskazówki dotyczące przechowywania owoców.

2. Spersonalizowane inicjatywy marketingowe: kody GS1 2D odsyłają klientów do spersonalizowanych promocji, rekomendacji produktów i ofert dostosowanych do ich preferencji. Umożliwiają bowiem interakcję z klientami. Kod może odesłać do podstrony z ankietą. Jej wypełnienie będzie premiowane zniżką albo kodem do oferty specjalnej.

3. Wyświetlacze w sklepie: kody GS1 2D można wykorzystać interaktywnie. Kupujący zobaczą demonstracje produktów albo gabloty produktowe w rzeczywistości rozszerzonej. To zupełnie nowe doświadczenie, które przełoży się na zadowolenie z zakupów. Klienci na pewno docenią wskazówki dotyczące przechowywania, sprawdzone przepisy albo sugestie podania. To przypadek brazylijskiej sieci piekarni Parla Deli. Musiała ograniczyć marnotrawstwo żywności, usprawnić zarządzanie zapasami i zyskać większą pewność, że do klientów nie trafi przeterminowana żywność. Szef, Marcelo Silva, przekonuje jednak, że to wcale nie jest największa korzyść, jaką odnieśli. Jego zdaniem najbardziej wygrali na tym, że zaoferowali klientom ciekawe i interaktywne doświadczenie zakupowe. Połączyli ludzi z produktami. To ogromna zaleta standardu GS1 Digital Link. 

Dzięki GS1 2D rośnie sprzedaż

A jak kody GS1 2D mogą zwiększyć sprzedaż? Te rozwiązania mają duży potencjał:

1. Płynne i wydajne płatności mobilne: kody 2D można wykorzystać w rozwiązaniach płatności mobilnych. Integracja funkcji płatniczych z aplikacjami do skanowania kodów umożliwi klientom dokonywanie bezpiecznych i wygodnych transakcji. I to bezpośrednio ze smartfonów. Transakcja przebiegnie sprawniej, skróci się czas oczekiwania w kolejce, co poprawi ogólne wrażenia klientów.

2. Integracja programów lojalnościowych: skanowanie kodów 2D można połączyć z udziałem w programach budujących relacje z klientami. Tak powstaje zachęta do ponownych zakupów i nagroda dla lojalnych klientów. Niech gromadzą punkty lub odblokowują kolejne korzystne oferty.

3. Informacje oparte na danych: analiza danych ze skanowania kodów GS1 2D zapewnia cenny wgląd w zachowania, preferencje i wzorce zakupowe konsumentów. Detalista może precyzyjniej kierunkować strategie marketingowe i optymalizować ofertę produktową. 

Kody GS1 2D – Twój nowy standard i ogromny potencjał

Detaliści dostosowują się do zmieniających się oczekiwań klientów i postępu technologicznego. Wykorzystanie potencjału kodów 2D staje się kluczowym elementem skutecznej strategii. Przyjęcie standardów GS1 i korzystanie z różnorodności kodów 2D otwiera nowe możliwości. Zapewnia wzrost sprzedaży, podniesienie efektywności operacyjnej oraz zwiększenie zaangażowania klientów. Z kodami 2D łatwiej jest być liderem innowacji w branży detalicznej. 

Standardy i Rozwiązania

Identyfikacja

Fundamentem systemu GS1 są uzgodnione zasady międzynarodowej identyfikacji, które doprowadziły do opracowania zbioru unikalnych tzw. globalnych identyfikatorów GS1.

Magdalena Bednarkiewicz

Menedżer Zarządzania Projektami (PMO) dla branży retail

Poznaj eksperta

Zobacz aktualne wydanie