Dlatego pojawiły się kody 2D, które pozwalają na zapis wielu dodatkowych informacji. Do tego mają zaszyty algorytm wykrywania i korekcji błędów. Można je też odczytać nawet przy znacznym stopniu uszkodzenia.
10-04-2024
Trendy
Magdalena Bednarkiewicz
Dlatego pojawiły się kody 2D, które pozwalają na zapis wielu dodatkowych informacji. Do tego mają zaszyty algorytm wykrywania i korekcji błędów. Można je też odczytać nawet przy znacznym stopniu uszkodzenia.
Kody 2D w handlu: dane w ręce konsumentów
Kody 2D znalazły zastosowanie w wielu branżach: handlu, ochronie zdrowia, wojsku czy budownictwie. Różne metody ich nanoszenia zwiększają trwałość kodów i dają szerokie możliwości zastosowania w wielu obszarach działalności. GS1 wspólnie z przedstawicielami branży detalicznej wyznaczyła sobie za cel przejście z jednowymiarowych kodów na rozbudowane kody 2D. Wspólnie założono, że od 2027 roku skanery w systemach kasowych będą odczytywać zarówno stare, jak i nowe kody. Podkreślamy, że kody kreskowe nie znikną. Będą w użyciu, dopóki będą potrzebne. Wdrażanie kodów 2D to odpowiedź na potrzeby biznesowe i rosnące wymagania rynku. Konsumenci naciskają na szybki i łatwy dostęp do informacji o produkcie.
Przewodnik po kodach 2D od GS1
GS1 oferuje dwa rodzaje kodów 2D:
• GS1 DataMatrix Stosowane głównie na lekach wydawanych na receptę i wyrobach medycznych. Wdrożenie na szeroką skalę zawdzięczają regulacjom prawnym.
• GS1 QR Pojawiają się na produktach z inicjatywy producenta. Mają zwiększyć zaangażowanie konsumenta i ulepszyć komunikację z klientami. Zeskanowany smartfonem kod QR odsyła do dodatkowych informacji, które nie mieszczą się na etykiecie.
Kody 2D od GS1 stają się niezbędnym narzędziem w dzisiejszym handlu. Przynoszą korzyści firmom oraz konsumentom. Ich wszechstronność i możliwości czynią je nieodłącznym elementem nowoczesnej gospodarki.
Kody 2D GS1: zastosowanie
W komunikacji z konsumentem świetnie sprawdza się kod GS1 QR ze standardem GS1 Digital Link. Daje możliwość zakodowania większej ilości przydatnych informacji. Istotnych z punktu widzenia producenta czy sieci handlowych (np. data i miejsce produkcji, data ważności, seria i numer partii), ale również w komunikacji z konsumentem. Kod GS1 QR może odsyłać do:
• strony internetowej producenta,
• przykładowych zastosowań produktu,
• przepisów kulinarnych albo wskazówek dotyczących przechowywania,
• listy składników i alergenów,
• wskazówek związanych z recyklingiem,
• informacji, czy produkt (w tym opakowanie) powstał w sposób etyczny i zrównoważony,
• promocji, gier i konkursów,
• listy punktów, w których produkt jest dostępny,
• wielu innych źródeł i zasobów.
Korzyści z zastosowania kodów 2D są liczne. Nie tylko dla konsumentów. Kody 2D optymalizują bowiem wiele obszarów działalności firm: w łańcuchach dostaw czy zarządzaniu zapasami. Poprawiają też bezpieczeństwo produktu.
Kody 2D z GS1: kompleksowe wsparcie
GS1 wskazuje standardy stosowania kodów 2D oraz zaszywania w nich danych. Ułatwiamy korzystanie z kodów: od produkcji aż po realizację idei cyrkularności.
W 2023 roku ruszył w Polsce program wdrażania kodów 2D. Objął kilka obszarów:
• Badania gotowości rynku (GS1 Polska ma tu wsparcie Kantar Polska oraz Sieci Badawczej Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego) i prace nad przygotowaniem branży do ich wdrożenia (powołanie Grupy Roboczej ds. kodów 2D oraz podpisywanie listów intencyjnych z sieciami handlowymi i producentami). Wyniki badań ujawniły konieczność edukacji i komunikacji, aby budować świadomość zalet kodów 2D. Zwłaszcza wśród producentów, dostawców rozwiązań, ale także wśród konsumentów.
• Pilotaże łączące producentów, sieci handlowe i dostawców rozwiązań. W ich trakcie zbieramy i spisujemy doświadczenia z wdrożeń na rynku polskim.
• Edukacja – ruszyła strona internetowa, która jest dawką wiedzy dla rozpoczynających swoją podróż z kodami 2D oraz tych bardziej wymagających. W ofercie są szkolenia, webinaria (także bezpłatne) oraz współpraca z uczelniami wyższymi.
• Komunikacja, czyli promowanie rozwiązania i budowanie jego świadomości. W branży, ale także u konsumentów. GS1 Polska zależy na dobrym zrozumieniu i użytkowaniu kodów 2D w przyszłości. Chcemy realizować potrzebę konsumenta, jaką jest szybki dostęp do informacji o produkcie.
• Dostawcy rozwiązań, czyli ustalenie listy dostawców wraz z narzędziami wspierającymi wdrożenie kodów 2D. • Uruchomienie bezpłatnego generatora kodów 2D, który jest dostępny na stronie eProdukty.
Większość badanych osób ma w asortymencie rozwiązania do skanowania kodów 2D, i to zarówno dla skanerów stacjonarnych, jak i ręcznych.
Rozwiązania służą usprawnieniu procesów biznesowych. Traceability to zdolność śledzenia przepływu dóbr „od pola do talerza”, order-to-cash to połączenie elektronicznych komunikatów (EDI) z etykietą logistyczną GS1, co pozwala na usprawnienie fizycznych przepływów towarowych i towarzyszących im informacji (od zamówienia do zapłaty). Upstream to użycie standardów GS1 w obszarze zaopatrzenia (producenci surowców, półfabrykatów, komponentów i opakowań).
Menedżer Zarządzania Projektami (PMO) dla branży retail