10-04-2024

Trendy

DANE W RĘCE KONSUMENTÓW

System GS1 to najbardziej znany i najczęściej stosowany język biznesu na świecie. A kod EAN to jeden z jego fundamentów. Należy do najbardziej rozpoznawalnych, powszechnie i codziennie stosowanych standardów identyfikacji produktów. Znają go producenci, dystrybutorzy, detaliści i konsumenci. Kod EAN ma jednak spore ograniczenia. Nie przechowuje informacji typu data ważności, partia produkcyjna, kraj pochodzenia czy cena.

Magdalena Bednarkiewicz

Dlatego pojawiły się kody 2D, które pozwalają na zapis wielu dodatkowych informacji. Do tego mają zaszyty algorytm wykrywania i korekcji błędów. Można je też odczytać nawet przy znacznym stopniu uszkodzenia.

Kody 2D w handlu: dane w ręce konsumentów

Kody 2D znalazły zastosowanie w wielu branżach: handlu, ochronie zdrowia, wojsku czy budownictwie. Różne metody ich nanoszenia zwiększają trwałość kodów i dają szerokie możliwości zastosowania w wielu obszarach działalności. GS1 wspólnie z przedstawicielami branży detalicznej wyznaczyła sobie za cel przejście z jednowymiarowych kodów na rozbudowane kody 2D. Wspólnie założono, że od 2027 roku skanery w systemach kasowych będą odczytywać zarówno stare, jak i nowe kody. Podkreślamy, że kody kreskowe nie znikną. Będą w użyciu, dopóki będą potrzebne. Wdrażanie kodów 2D to odpowiedź na potrzeby biznesowe i rosnące wymagania rynku. Konsumenci naciskają na szybki i łatwy dostęp do informacji o produkcie.

Przewodnik po kodach 2D od GS1

GS1 oferuje dwa rodzaje kodów 2D:

GS1 DataMatrix Stosowane głównie na lekach wydawanych na receptę i wyrobach medycznych. Wdrożenie na szeroką skalę zawdzięczają regulacjom prawnym.
GS1 QR Pojawiają się na produktach z inicjatywy producenta. Mają zwiększyć zaangażowanie konsumenta i ulepszyć komunikację z klientami. Zeskanowany smartfonem kod QR odsyła do dodatkowych informacji, które nie mieszczą się na etykiecie. 

Kody 2D od GS1 stają się niezbędnym narzędziem w dzisiejszym handlu. Przynoszą korzyści firmom oraz konsumentom. Ich wszechstronność i możliwości czynią je nieodłącznym elementem nowoczesnej gospodarki. 

Kody 2D GS1: zastosowanie

W komunikacji z konsumentem świetnie sprawdza się kod GS1 QR ze standardem GS1 Digital Link. Daje możliwość zakodowania większej ilości przydatnych informacji. Istotnych z punktu widzenia producenta czy sieci handlowych (np. data i miejsce produkcji, data ważności, seria i numer partii), ale również w komunikacji z konsumentem. Kod GS1 QR może odsyłać do:

• strony internetowej producenta,
• przykładowych zastosowań produktu,
• przepisów kulinarnych albo wskazówek dotyczących przechowywania,
• listy składników i alergenów,
• wskazówek związanych z recyklingiem,
• informacji, czy produkt (w tym opakowanie) powstał w sposób etyczny i zrównoważony,
• promocji, gier i konkursów,
• listy punktów, w których produkt jest dostępny,
• wielu innych źródeł i zasobów.

Korzyści z zastosowania kodów 2D są liczne. Nie tylko dla konsumentów. Kody 2D optymalizują bowiem wiele obszarów działalności firm: w łańcuchach dostaw czy zarządzaniu zapasami. Poprawiają też bezpieczeństwo produktu. 

 

Kody 2D z GS1: kompleksowe wsparcie

GS1 wskazuje standardy stosowania kodów 2D oraz zaszywania w nich danych. Ułatwiamy korzystanie z kodów: od produkcji aż po realizację idei cyrkularności. 

W 2023 roku ruszył w Polsce program wdrażania kodów 2D. Objął kilka obszarów:

Badania gotowości rynku (GS1 Polska ma tu wsparcie Kantar Polska oraz Sieci Badawczej Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego) i prace nad przygotowaniem branży do ich wdrożenia (powołanie Grupy Roboczej ds. kodów 2D oraz podpisywanie listów intencyjnych z sieciami handlowymi i producentami). Wyniki badań ujawniły konieczność edukacji i komunikacji, aby budować świadomość zalet kodów 2D. Zwłaszcza wśród producentów, dostawców rozwiązań, ale także wśród konsumentów.
Pilotaże łączące producentów, sieci handlowe i dostawców rozwiązań. W ich trakcie zbieramy i spisujemy doświadczenia z wdrożeń na rynku polskim.
Edukacja – ruszyła strona internetowa, która jest dawką wiedzy dla rozpoczynających swoją podróż z kodami 2D oraz tych bardziej wymagających. W ofercie są szkolenia, webinaria (także bezpłatne) oraz współpraca z uczelniami wyższymi.
Komunikacja, czyli promowanie rozwiązania i budowanie jego świadomości. W branży, ale także u konsumentów. GS1 Polska zależy na dobrym zrozumieniu i użytkowaniu kodów 2D w przyszłości. Chcemy realizować potrzebę konsumenta, jaką jest szybki dostęp do informacji o produkcie.
Dostawcy rozwiązań, czyli ustalenie listy dostawców wraz z narzędziami wspierającymi wdrożenie kodów 2D. • Uruchomienie bezpłatnego generatora kodów 2D, który jest dostępny na stronie eProdukty. 

Większość badanych osób ma w asortymencie rozwiązania do skanowania kodów 2D, i to zarówno dla skanerów stacjonarnych, jak i ręcznych. 

 

Standardy i Rozwiązania

Rozwiązania

Rozwiązania służą usprawnieniu procesów biznesowych. Traceability to zdolność śledzenia przepływu dóbr „od pola do talerza”, order-to-cash to połączenie elektronicznych komunikatów (EDI) z etykietą logistyczną GS1, co pozwala na usprawnienie fizycznych przepływów towarowych i towarzyszących im informacji (od zamówienia do zapłaty). Upstream to użycie standardów GS1 w obszarze zaopatrzenia (producenci surowców, półfabrykatów, komponentów i opakowań).

Magdalena Bednarkiewicz

Menedżer Zarządzania Projektami (PMO) dla branży retail

Poznaj eksperta

Zobacz aktualne wydanie