25-06-2020

Felietony

Jak opowiadać o danych?

Marta Smyrska

Nowa książka uznanej ekspertki od komunikacji pod tytułem DataStory: Explain Data and Inspire Action Through Story pokazuje, jak skutecznie wykorzystać storytelling w prezentowaniu danych.

Pewnego razu był sobie analityk. Miał trochę przeanalizowanych danych, które należało jakoś przedstawić… Wtedy stanął przed nie lada dylematem: wybrać sprawdzony sposób, czyli slajdy z wykresami i liczbami, czy odważny storytelling? Nasz analityk wybrał bezpieczne wykresy. Gdyby jednak podążył drogą Nancy Duarte, wyniki jego pracy miałyby o wiele większy wpływ na odbiorcę.

Dlaczego liczby potrzebują słów?

Naukowcy udowodnili, że historie działają na mózg w wyjątkowy sposób. Wykorzystanie ram fabularnych jako narzędzia komunikacji danych sprawia, że argumenty stają się bardziej przekonujące. Dzięki aktualnym danym można odwrócić lub poprawić trajektorię przyszłych danych. Tak więc odpowiednia komunikacja prowadzi do bardzo ważnych wyników. Niestety, jak podkreśla Nancy, ta umiejętność miękka stanowi największą lukę w wachlarzu zdolności profesjonalistów pracujących z danymi.

Jak się okazuje, podstawową umiejętnością dla dzisiejszych liderów (i osób aspirujących do tej roli) jest przekształcanie danych w narracje, zawierające jasne rekomendacje i inspirujące innych do działania. Na podstawie tysięcy slajdów z danymi, z obszaru technologii, finansów, opieki zdrowotnej i produktów konsumenckich, Duarte i jej zespół rozszyfrowali najbardziej efektywny sposób komunikowania danych stosowany przez znane marki. Efektem tej pracy jest książka DataStory: Explain Data and Inspire Action Through Story. Autorka oraz jej współpracownicy z Duarte Inc. tworzą najwyższej klasy zespół doradców w zakresie komunikacji. W książce znajdziemy najskuteczniejsze sposoby przekształcania danych w narrację, które łączą siłę języka, liczb i grafiki. Publikacja nie skupia się jednak na wizualizacji danych, ale na ich zobrazowaniu; pokazuje, jak przekształcać liczby w narrację, aby kierować działaniami.

Rarytas dla maniaków danych

W DataStory Duarte cytuje wyniki badań z książki Made to Stick autorstwa Chipa i Dana Heathów, oparte na eksperymencie, który Chip przeprowadził ze swoimi studentami ze Stanford. Uczestników poproszono, aby wygłosili jednominutową prezentację na temat przestępczości, z użyciem dostarczonych danych statystycznych. Typowy student wykorzystywał przeciętnie liczby, a tylko 1 na 10 opowiadał historię. W kolejnej części badania studentów zapytano, co zapamiętali z prezentacji. Okazało się, że jedynie 5% słuchaczy pamiętało określone dane statystyczne, podczas gdy 63% potrafiło przytoczyć opowiedziane historie.

Technologia rozwinęła się do tego stopnia, że „każdą osobę, miejsce, rzecz lub ideę można w jakiś sposób mierzyć i śledzić”, pisze Duarte. Jednak bez zbudowania historii opartej na danych mają one  niewielką lub żadną wartość.

Przekształcanie liczb w narrację i konstruowanie sposobu prezentacji w formie opowieści skłania odbiorców do większego zainteresowania przekazywanymi informacjami. Autorka zaleca odwołanie się do 3-aktowej struktury opowieści: 1. sytuacja, 2. komplikacja (ale), 3. rozwiązanie (więc). Wg Nancy należy używać jej w prezentacji zgodnie z regułą: musimy zrobić X, bo zaistnieje Y, jeśli Z. Świetnie zwraca uwagę na klasyfikację firm na rynku – „zasada trzech W”: albo jesteś w czołówce, albo jesteś wspaniały, albo wypadasz z rynku.

Jak rozmawiać z szefostwem? 5 porad od Nancy Duarte

Ludzki umysł jest nastawiony na przetwarzanie opowieści, zatem sztuka opowiadania historii, w tym posługiwania się żywym językiem, przedstawiania bohaterów, z którymi utożsamią się słuchacze oraz tworzenie emocjonalnych zwrotów akcji z konfliktami i rozwiązaniami stanowią klucz do skutecznej komunikacji. Jak wykorzystać storytelling w efektywnej komunikacji z menedżerami najwyższego szczebla? Oto 5 porad, których udziela Duarte w swojej ostatniej książce:

Czas jest istotny dla menedżerów. Doceniając ich ciężką pracę nad maksymalizacją wydajności, możesz lepiej wejść w ich świat.

Im wyższy poziom w hierarchii, tym bardziej ustrukturyzowane i krótkie powinno być Twoje podejście.

Opracuj zwięzłą i łatwą do zrozumienia rekomendację. Uwzględnij czas na pytania, które na pewno będą dosadne.

Pamiętaj, że top menedżerów ocenia się przez pryzmat pieniędzy (przychody/zysk i koszty), rynku (udział w rynku i szybkość wprowadzenia produktu na rynek) oraz ekspozycji (utrzymanie pozycji i minimalizacja ryzyka).

Dowiedz się, w jaki sposób menedżerowie chcą korzystać z Twoich informacji. Dostosuj przekaz i nośnik do ich preferencji.

Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem i wykorzystaniem danych storytelling staje się powoli komunikacyjnym standardem w biznesie. Nowa książka Nancy Duarte zawiera więcej ciekawych i praktycznych porad, które z pewnością sprawdzą się w niejednej branży.

Standardy i Rozwiązania

Wspóldzielenie

Współdzielenie informacji dotyczy czterech obszarów: elektronicznych dokumentów biznesowych (GS1 EDI), podstawowych danych o produktach i lokalizacjach (GDSN), informacji o przepływie towarów w łańcuchu dostaw (EPCIS) oraz rozszerzonego opisu.

Zobacz aktualne wydanie