16-01-2020

Recenzje

Program radykalnej szczerości

Jak skutecznie zarządzać, nie tracąc ludzkiego oblicza

Marta Smyrska

Autorka, Kim Scott, która zajmowała kierownicze stanowiska w Google i Apple, a potem opracowywała szkolenia, jak być dobrym szefem, przypomina: Urodziłeś się ze zdolnością do nawiązywania kontaktów z innymi i troszczenia się o nich. Chęć „profesjonalnego zachowania” stłumiła ten naturalny odruch.

Kim zbudowała swoją karierę wokół prostego celu: tworzenia miejsc pracy, w których ludzie kochają to, co robią.

Zarówno jako wieloletni dyrektor Google, jak i pracownik wydziału na Uniwersytecie Apple badała, w jaki sposób liderzy tworzyli pozytywne środowisko pracy. Autorka książki spędziła lata na dzieleniu się swoimi doświadczeniami, a teraz przekazuje kilka prostych pomysłów, które możesz wykorzystać, aby Twoi współpracownicy pokochali swoją pracę.

Radykalna szczerość ponad wszystko

W pracy balansujemy między dwiema osiami: „osobistą troską” i „bezpośrednią konfrontacją”. Ważne jest, aby dbać o ludzi, z którymi pracujesz, ale trzeba uważać, aby chęć bycia opiekuńczym nie stłumiła potrzeby szczerej komunikacji: wtedy znajdziesz się w ćwiartce zwanej „rujnującą empatią” (np. tak długo zwlekasz z krytyczną oceną pracy swojego pracownika, aż w końcu musisz go zwolnić). Inną pułapką jest krytyka bez okazywania troski, wtedy lądujesz w ćwiartce „raniąca agresja”.

Jak ona się objawia? Wykazuje się nią szef, który rzuca wyzwanie i krytykuje, jednocześnie nie dbając o pracowników i wyniki. Jego pochwała jest nieszczera, a wygłaszana krytyka pozbawiona szacunku i uprzejmości.

Z kolei manipulacyjna nieszczerość cechuje szefa, któremu nie zależy na ludziach. Szafuje ogólnikowymi, fałszywymi pochwałami i uprawia krytykę, która nie jest ani konstruktywna, ani życzliwa.

Celem komunikacji, według Scott, powinna być radykalna szczerość. Opisuje ją jako mieszankę prawdziwej, konkretnej pochwały i konstruktywnej krytyki, która jest przekazywana z szacunkiem i życzliwością.

GPS dla szefa

Aby stworzyć odnoszącą sukcesy firmę, potrzebna jest pewna siebie, kompetentna i zmotywowana baza pracowników. Sposobem na rekrutację i utrzymanie zespołu, którego pragniesz, nie jest zastosowanie atrakcyjnego pakietu świadczeń lub składanie nierealnych obietnic, ale raczej stworzenie niepowtarzalnej kultury firmy.

Kluczową nauką, którą Scott przekazuje menedżerom, jest to, że osiąganie radykalnej szczerości zaczyna się od siebie samego. Jeśli chcę, aby pracownicy dobrze znosili konstruktywną krytykę i aktywnie pracowali nad wdrożeniem moich rad, muszę dawać przykład, zachęcając mój zespół do przekazywania informacji zwrotnych i nie pacyfikując swoich obaw pustymi obietnicami, które nigdy nie zostaną spełnione lub ponownie rozpatrzone.

3 wskazówki Kim Scott dla menedżerów:

Zrozum, co motywuje każdego członka Twojego zespołu.

Bezpośrednią konfrontację zaczynaj od proszenia innych o skrytykowanie Ciebie.

1. Słuchaj. 2. Wyjaśniaj. 3. Dyskutuj. 4. Decyduj. 5. Przekonuj. 6. Realizuj. 7. Wyciągaj wnioski.
W tej właśnie kolejności.