25-06-2020

Case studies

RFID

Mały znacznik, duża sprzedaż!

dr inż. Michał Grabia

Dyskretny i dokładny znacznik RFID, wykorzystujący standardy GS1, umożliwia śledzenie stanu zapasów w LPP z dokładnością do konkretnej sztuki odzieży. Dzięki takiej precyzji jest w stanie zapewnić najwyższą jakość obsługi klienta.

Branża odzieżowa rozwija się w kierunku omnikanałowego modelu dystrybucji produktów. Zmiana ta nie byłaby możliwa, gdyby nie RFID (Radio-Frequency Identification). Technologia ta znacząco zwiększa dokładność śledzenia zapasów, umożliwiając poprawę jakości obsługi klienta oraz redukcję wskaźnika utraconej sprzedaży, a przez to wzrost przychodów.

W ostatnich latach RFID przeszło zasadniczą metamorfozę. Jeszcze kilka lat temu główną przeszkodą we wdrożeniu technologii identyfikacji radiowej był koszt. W przypadku stosunkowo tanich produktów oznaczanie za pomocą RFID po prostu się nie opłacało. Obecnie sytuacja się zmieniła: jak podaje IDTechEx Research, wartość światowego rynku RFID wzrosła z 8,89 mld USD w 2014 r. do 12,08 mld USD w 2020 r., a w roku 2029 ma sięgnąć 16,23 mld USD. RFID stało się bardziej dostępne ze względu na normalizującą się cenę znaczników oraz coraz powszechniejsze zastosowanie technologii związanych z agregacją danych i analityką biznesową, tzw. BI (ang. Business Intelligence).

Mały kod, dużo danych

Znaczniki EPC/RFID wykorzystują technologię identyfikacji za pomocą fal elektromagnetycznych o częstotliwościach radiowych do kodowania danych według zasad GS1. Numer każdego towaru jest zapisany w znaczniku, co umożliwia unikalną identyfikację produktu na przestrzeni całego łańcucha dostaw. Oznacza to, że można taki produkt szybko namierzyć, zarejestrować i sczytać, nie mając go w polu widzenia. Technologia RFID pozwala na grupowe rejestrowanie danych, nie wymagając ręcznego skanowania każdego z elementów. Usprawnia także proces uzupełniania zapasów na półkach sklepowych i stwarza możliwość ciągłej inwentaryzacji w czasie rzeczywistym.

Jak podaje raport Empirical Study of Potential Uses of RFID in the Apparel Retail Supply Chain, zastosowanie RFID na początku łańcucha logistycznego umożliwia znaczne ograniczenie kosztów fizycznej obsługi towarów. To dlatego znaczniki EPC/ RFID świetnie sprawdzają się w zarządzaniu procesami dostaw oraz w magazynach. RFID wspiera rozwiązanie szeregu kluczowych wyzwań współczesnego biznesu: pomaga usprawnić zarządzanie zapasami i sprzedaż, a także zapewnia wymaganą szczegółowość danych, niezbędnych w handlu omnikanałowym.

Moda na optymalizację

W Polsce ok. 40 dużych podmiotów z branży odzieżowej spełnia kryteria bazowe dla realizacji projektów wdrożeniowych RFID. Jednym z nich jest LPP, najdynamiczniej rozwijająca się firma odzieżowa w regionie Europy Środkowo- Wschodniej. Producent ten zarządza aż pięcioma markami: Reserved, Mohito, House, Cropp i Sinsay. Spółka prowadzi ponad 1760 salonów w 23 krajach. Taka skala działalności wymaga odpowiednich kroków w zakresie optymalizacji kontroli zapasów.

 

LPP zdecydowało się wdrożyć RFID pilotażowo w 500 salonach marki Reserved w sezonie wiosna/ lato 2019. Głównym celem było podniesienie zgodności zapasów, szybsze i bardziej precyzyjne przyjmowanie dostaw oraz zwiększona efektywność uzupełniania towaru w salonie. Skanery RFID, o 60% szybsze i bardziej precyzyjne w stosunku do tradycyjnej inwentaryzacji, ułatwiły osiągnięcie tych celów. Stworzenie własnego oprogramowania do obsługi RFID umożliwiło firmie LPP dopasowanie narzędzia do własnych potrzeb.

 

Dlaczego warto kodować?

Głębokie kodowanie produktów, z wykorzystaniem standardów GS1, stosuje się w całej grupie LPP od wielu lat. Technologia ta umożliwia rozróżnianie zarówno rozmiaru, jak i koloru odzieży po numerach GTIN. Długofalowa strategia nastawiona na digitalizację ułatwiła wdrażanie unikatowych znaczników RFID w wybranych grupach asortymentowych. Znaczniki są wykorzystywane w całym łańcuchu dostaw, a ich kodowanie odbywa się w centrum dystrybucyjnym na terenie Polski. Przekaźniki instalowane są w fabrykach, na etapie produkcji. Dzięki temu w momencie dostarczenia kolejnych partii odzieży do centrum dystrybucyjnego czy salonu można zweryfikować wartość każdego przyjętego kartonu bez otwierania, i to co do sztuki. Połączenie tak zoptymalizowanych procesów z prowadzoną raz na tydzień inwentaryzacją daje pracownikom salonów wiedzę, jaki towar (w tym kolor i rozmiar) jest dostępny w każdym sklepie i na jego zapleczu. W systemie odnotowywany jest ruch towarów związany ze sprzedażą czy przyjęciem zwrotów. W konsekwencji możliwe staje się utrzymanie wysokiego poziomu dostępności towaru dla klienta, a to z kolei oznacza wzrost sprzedaży.

 

 

Znaczniki danych i ich przyszłość

We wdrożeniu sieci LPP niezwykle ważne okazało się zaangażowanie interesariuszy, czyli zarządu i sponsorów. Ich czynny udział oraz powołanie specjalnego zespołu doświadczonych menedżerów przyczyniły się do sukcesu projektu. Sprawna komunikacja między interesariuszami również wpływa znacząco na skuteczną realizację oraz rozwiązywanie pojawiających się wyzwań. Jak zauważa Katarzyna Owczarek, IT Project Manager LPP, odpowiedzialna za zarządzanie strategiczne projektem RFID, „na wymierne wskaźniki, potwierdzające pozytywne efekty projektu, trzeba jeszcze poczekać, ale wstępne prognozy są bardzo obiecujące”.

Technologia identyfikacji radiowej już dziś jest dla wielu przedsiębiorców źródłem cennych danych. Wraz z postępami w zakresie materiałów czy nanotechnologii z pewnością zmieni się sposób, w jaki RFID będzie wbudowany w produkty, co pozwoli na zastosowanie tego rozwiązania w innych branżach. W przyszłości znaczniki RFID będą mogły być w całości drukowane z pomocą biodegrdowalnych atramentów i past, co pozwoli wyeliminować klasyczne metki i etykiety. To dopiero początek rozwoju RFID, nowe rozwiązania otworzą jeszcze większe możliwości do szerszego zastosowania tej technologii.

Standardy i Rozwiązania

Gromadzenie

Wszystkie identyfikatory GS1 mogą być przedstawione w kodach kreskowych GS1 lub znacznikach radiowych RFID (ang. Radio Frequency Identification), które są skanowane, czyli czytane automatycznie przy pomocy skanerów lub anten.rozszerzonego opisu produktu w internecie (GS1 SmartSearch)

Zobacz aktualne wydanie