09-10-2020

Artykuły

BIG DATA W DETALU

Dane to nowa waluta gospodarki cyfrowej w sektorze detalicznym. W jaki sposób sprawić, aby duże ilości danych przekształciły się w wartościowe informacje, wpływając tym samym na lepsze wyniki firmy nawet podczas pandemii?

Sławomir Błotny

Detaliści wybierają technologie jak RFID czy standardy takie jak GS1 DataBar, dostarczające danych, które wspierają sprzedaż i procesy logistyczne.

Oczekiwania klientów stawiają wysoko poprzeczkę przed branżą retail. Komunikacja w czasie rzeczywistym, duża dostępność potrzebnych produktów oraz przewidywanie potrzeb konsumentów – to tylko niektóre z wyzwań dzisiejszych czasów. Z pomocą przychodzą dane. Jak podaje IBM, 62% sprzedawców detalicznych twierdzi, że zastosowanie technik Big Data daje im poważną przewagę konkurencyjną1.

Smart Customer Experience

Wszystko zaczyna się od zrozumienia klienta, dlatego też dokładne poznanie jego profilu jest tak ważne. Poprzez gromadzenie, łączenie i analizę danych produktowych oraz konsumenckich sklepy generują całościowe profile klientów, umożliwiając stymulowanie lojalności i zwiększanie zaangażowania. Kreowanie customer experience to trend wzrostowy, ale żeby naprawdę poznać klientów, należy poddać ich dogłębnym analizom.

Zgodnie z zasadą Pareta 80% zysków pochodzi od 20% klientów. Coraz mocniejsze wsłuchiwanie się w ich głos (VoC) jest jedynym sposobem zapewnienia powtarzalnych zakupów i utrzymania klientów. Zadawanie pytań w oparciu o bazy danych odchodzi do lamusa, dając miejsce aktywnemu słuchaniu, które prowadzi do prawdziwej personalizacji. Blovly, polska platforma do masowej, spersonalizowanej dwustronnej komunikacji marek z klientami, ocenia tradycyjne badania jakościowe jako żmudne oraz ryzykowne w kontekście dostarczania feedbacku od klientów do menedżerów. Jak się okazuje, rozwiązania bazujące na Big Data i sztucznej inteligencji zwiększają skuteczność zarządzania informacjami zwrotnymi od klientów 10-krotnie.

Personalizacja oznacza także oferowanie zachęt w punkcie sprzedaży z nagrodami lojalnościowymi lub promocjami. Zebrane dane osobowe umożliwiają firmom wysyłanie ukierunkowanych bezpośrednich wiadomości e-mail czy SMS do klientów w celu zwiększenia sprzedaży. Dzięki takim technikom detaliści mogą łączyć wyniki poszczególnych klientów z danymi dotyczącymi poziomu zapasów lub promocji cen, aby określić, które produkty są sprzedawane w każdym ze sklepów. Gwarantuje to, że prezentowane produkty odpowiadają nawykom zakupowym klientów. Spersonalizowane zakupy są częścią aplikacji sieci sklepów, a czasem nawet całego centrum handlowego. Londyńska Regent Street, jedna z pierwszych na świecie inteligentnych ulic zakupowych, na której ok. 130 sklepów może komunikować się bezpośrednio z przechodzącymi klientami, dostarcza spersonalizowane oferty swoim odbiorcom. To wszystko jest możliwe dzięki monitorowaniu ich zachowań poprzez aplikacje.

Mały kod, dużo danych

Zastosowanie danych pomaga przede wszystkim w zwiększeniu oszczędności, poprawie produktywności zespołów, obniżeniu liczby zwrotów oraz w minimalizacji kosztu ponownego przyjęcia towarów. W konsekwencji ryzyko niedoszacowania zamówień spada, a sprzedaż się zwiększa. Dla klientów oznacza to poprawę oferty (sklepu tradycyjnego i e-commerce), szybsze wdrażanie nowych rozwiązań oraz więcej promocji. Aby to osiągnąć, branża retail stawia na znaczniki EPC/ RFID, wykorzystujące technologię identyfikacji za pomocą fal elektromagnetycznych o częstotliwościach radiowych do kodowania danych według zasad GS1. Numer każdego towaru jest zapisany w znaczniku, co umożliwia unikalną identyfikację produktu na przestrzeni całego łańcucha dostaw. Oznacza to, że można taki produkt szybko namierzyć, zarejestrować i sczytać, nie mając go w polu widzenia. RFID wspiera rozwiązanie szeregu kluczowych wyzwań współczesnego biznesu: pomaga usprawnić zarządzanie zapasami i sprzedaż, a także zapewnia wymaganą szczegółowość danych, niezbędnych w handlu omnikanałowym.

DECATHLON, stawiający na rozwój nowoczesnych rozwiązań technologicznych, zdecydował się na wdrożenie oprogramowania oraz sprzętu RFID już dziesięć lat temu. Kodowanie danych oparte na standardach GS1 odpowiadało na potrzeby klientów, jak np. zwiększenie szybkości obsługi klienta czy uzupełnianie braków towarów na półce – oraz sklepów – większa dokładność inwentaryzacji oraz zmniejszenie strat powstałych na skutek kradzieży.

icon

Stopniowy wzrost wdrożenia projektu doprowadził do osiągnięcia poziomu 99,6% oznakowania asortymentu w 2018 r.

icon

W efekcie czas realizacji transakcji na kasach został skrócony o ok. 2 min, co przekłada się na oszczędności na poziomie ponad 120 h miesięcznie na sklep.

icon

RFID pozwoliło również na zwiększenie szybkości inwentaryzacji fiskalnych o 23%, a pracochłonność wynikająca z prowadzonych planowanych inwentaryzacji została ograniczona o 10 h miesięcznie w każdym ze sklepów.

Odpowiednio prowadzona polityka zatowarowania sklepów wraz z kontrolą zapasu przyczyniły się do zapewnienia wzrostu dostępności produktów o 1,7%!2

Dane na straży gospodarności

Standardy nie pomagają jedynie w zwiększeniu produktywności czy generowaniu oszczędności. Stanowią także sposób na lepszą identyfikowalność produktów, co oznacza większe bezpieczeństwo konsumenta. Branża spożywcza używa GS1 DataBar, zmniejszając w ten sposób liczbę wyrzucanych przeterminowanych produktów. Nowy format GS1 zawiera takie informacje jak skład czy sposoby przygotowania produktu. Rozwiązanie to zwiększa identyfikowalność, tym samym poprawiając kontrolę jakości i zarządzanie asortymentem oraz wprowadzając bardziej elastyczne kodowanie dla aplikacji kuponowych.

W 2018 r. firma Żabka Polska, we współpracy z Siecią Badawczą Łukasiewicz – Instytutem Logistyki i Magazynowania (ILiM) oraz GS1 Polska, rozpoczęła wdrażanie innowacyjnych kodów GS1 DataBar. Standard ten zaczęto sukcesywnie wprowadzać w kategorii produktów świeżych oraz dań gotowych. Nowe kody zostały wprowadzone dla dość trudnej kategorii – produktów świeżych (o najdłuższym terminie ważności do 21 dni) i ultraświeżych (przydatnych do spożycia przez zaledwie 5-6 dni). Dzięki nowemu oznaczeniu pracownik jest w stanie znaleźć produkt jeszcze przed jego przeterminowaniem i zaproponować go klientowi po obniżonej cenie, skłaniając go tym samym do zakupu. W konsekwencji zoptymalizowano zarządzanie żywnością, zwiększając satysfakcję klientów z dokonywanych zakupów.

Doświadczenie omnichannel

Możliwość gromadzenia ogromnych zbiorów informacji, ich natychmiastowej analizy i wyciągania z nich czasami bardzo zaskakujących wniosków jest nieoceniona. Sektor detaliczny może czerpać wiele korzyści z Big Data, w kontekście odkrywania lepszych sposobów obsługi swoich klientów, ale i efektywniejszego zarządzania zapasami. Zastosowanie odpowiednich narzędzi do identyfikacji towarów jest jednym ze sposobów na optymalizację procesów. GS1 Polska wspomaga firmy w lepszym zarządzaniu łańcuchami dostaw w retail poprzez digitalizację kart produktowych, używanie innowacyjnych kodów DataBar (w celu monitorowania produktów), czy też zastosowanie etykiet z numerem SSCC. GTIN wspiera detalistów online, poprawiając wzrost współczynnika konwersji strony o 20% i klikalności oferty o 40%. Przypisanie do oferty numeru GTIN pozwala na powiązanie jej z katalogiem produktów Google Shopping i zwiększenie liczby kliknięć przez potencjalnych klientów.

Z kolei Globalny Model Danych GS1 usprawnia sposób opisu produktów, wpływając na wydajność procesu zakupowego w każdym kanale. Poprzez uproszczenie i harmonizację na całym świecie wymiany danych o produktach standard ten umożliwia właścicielom marek i sprzedawcom detalicznym zwiększenie efektywności operacyjnej oraz zwiększenie dokładności danych przeznaczonych dla konsumentów.

Łączenie w handlu kanałów online i offline ma znaczenie przede wszystkim ze względu na aspekt globalny. Dzisiejsi klienci podchodzą do zakupów omnikanałowo, nie przywiązując wagi do konkretnego kanału lub płynnie przechodząc z jednego kanału do drugiego, np. szukają online i kupują offline lub szukają offline i kupują online. Obecna sytuacja wymaga zatem od sprzedawców jeszcze większej dbałości o potrzeby klientów i optymalizacji sposobów dotarcia do nich. Jednak bezsprzecznie pierwszym krokiem do sprzedaży omnichannel jest standaryzacja danych podstawowych. Tylko na tej podstawie można budować prawdziwie zharmonizowane doświadczenie konsumenta.

Zobacz aktualne wydanie