25-06-2020

Artykuły

MAGAZYN 4.0

CYFROWE ŚCIEŻKI LOGISTYKI

Arkadiusz Jastrzębski

Tradycyjne magazyny odchodzą powoli w niepamięć. Przemysł 4.0 napędza zmiany, wprowadzając cyfrowe rozwiązania do świata logistyki, od kodów kreskowych po inteligentne systemy zarządzania.

Sztuczna inteligencja (AI), internet rzeczy (IoT), big data, augmented, virtual and mixed reality (AR / VR / MR), robotic process automation (RPA), machine learning (ML) – to technologie, które redefiniują istniejące procesy, tworząc nową jakość: inteligentny magazyn 4.0. Wprowadzane rozwiązania nie zmieniają całkowicie istniejących sposobów pracy, wspierają je, podnosząc ogólną wydajność łańcucha dostaw. Zautomatyzowane i zintegrowane technologie to sposób na większą wydajność, niższe koszty i optymalizację wyników.

Logistyka wykorzystuje nowoczesne rozwiązania szczególnie w sferze mechanicznej. Wg prognoz Industry Research, w roku 2024 rynek automatyzacji logistyki będzie wart aż 96,2 mld USD, notując wzrost CAGR na poziomie 12,1%. Czy w obliczu tak silnej cyfryzacji znajdzie się jeszcze miejsce dla „tradycyjnego” pracownika

Etykieta logistyczna

Zapewnienie bezpieczeństwa dostaw produktów spożywczych wiąże się z rejestrowaniem i gromadzeniem danych na ich temat na każdym etapie łańcucha dostaw. Firma Nestlé Polska od lat stosuje standardy GS1 dotyczące identyfikowania towarów i jednostek logistycznych, w celu
usprawnienia tego procesu. Już w 2003 r. sieć Jeronimo Martins Polska wdrożyła etykietę logistyczną GS1, która umożliwia automatyczne odczytanie danych z kodu kreskowego, zawierającego bezbłędne informacje na temat skompletowanych zamówień oraz wysyłanych towarów. Wraz z unikalnym Seryjnym Numerem Jednostki Logistycznej (SSCC) etykieta stanowi wystandaryzowany nośnik informacji w łańcuchu dostaw, pomiędzy producentem, przewoźnikiem, dystrybutorem i detalistą.

Rozwiązanie GS1 wykorzystywane jest zarówno w procesie identyfikacji palety za pomocą skanera, jak i w celu elektronicznej awizacji dostaw do centralnego magazynu Grupy Raben w Strykowie. Przystosowanie systemów do wykorzystania zakodowanych danych istotnie przyspiesza proces kompletowania i wysyłek palet, a jednocześnie umożliwia zarządzanie nimi i określanie ich aktualnego położenia. Dzięki etykiecie logistycznej GS1 oraz elektronicznej awizacji operator logistyczny Raben potwierdza jednym skanem zgodność dostawy na każdej z palet, bez konieczności sprawdzania poszczególnych sztuk towaru, co znacznie usprawnia pracę magazynu. Zebrane dane służą następnie do zarządzania zapasami oraz identyfikacji przy wysyłkach, a także pozwalają generować wiele raportów o produkcie z każdej palety.

Robota dla... robota

Z raportu Salesforce wynika, że już w pierwszym kwartale 2018 r. w internecie zrobiło zakupy ponad 500 mln konsumentów na całym świecie. Stąd też platformy marketplace takie jak Amazon, Alibaba czy Ebay przeznaczają ogromne sumy na automatyzację i robotyzację logistyki. Dzięki ponad 45 tys. robotów pracujących w 20 magazynach Amazon obniżył o 20% koszty operacyjne. Armia robotów pomaga firmie spełnić stale rosnące obietnice szybkich dostaw do klientów Amazon Prime. W Amazon roboty zastępują ludzi w takich zadaniach jak pakowanie bądź transport paczek w obrębie magazynu. Nowe maszyny, znane jako Carton Wrap, przygotowują od 600 do 700 pudeł na godzinę, robiąc to od czterech do pięciu razy szybciej niż przeciętny pracownik. Tak efektywna automatyzacja może budzić obawy o dotychczasowe miejsca pracy. Jednak czarny scenariusz masowych zwolnień nie jest koniecznością. W zeszłym roku Amazon ogłosił, że w ciągu najbliższych sześciu lat wyda 700 mln USD, aby pomóc w przekwalifikowaniu jednej trzeciej swojej amerykańskiej siły roboczej. Uczestnicy mogą wybrać jeden z kilku kierunków dobrowolnych szkoleń, np. z obsługi robotów, ale również ich utrzymania i dalszego rozwoju. Dzięki temu pracownicy będą mogli zmienić specjalizację, z potwierdzeniem certyfikatami, a co za tym idzie objąć nowe stanowiska pracy.

 

 

Jeden magazyn, jeden pracownik

Zautomatyzowany magazyn Amiki we Wronkach to realizacja niczym z filmów science fiction. Jeden człowiek nadzoruje załogę złożoną z legionu robotów, wykonujących swoją pracę w niemal kompletnej ciszy i przy minimum oświetlenia. W magazynie znajduje się 26 tys. miejsc paletowych, a do jego budowy wykorzystano 2200 ton stali. Budynek wypełniony jest stalowymi układnicami, po których towar przesuwają 44-metrowe ramiona nadzorowane przez system komputerowy. W jedną godzinę maszyny przemieszczają 1600 sztuk sprzętu AGD, co umożliwia wydawanie nawet 36 tys. sztuk towaru. Przedstawiciele firmy podkreślają, że jedną z głównych motywacji do postawienia na tak ogromną inwestycję był niedostatek siły roboczej.

Oprócz robotów Amica zatrudnia również pracowników logistyki, IT oraz specjalistów do utrzymania wszystkich operacji. Jest to model charakterystyczny dla przemysłu 4.0, w ramach którego roboty nie tyle zajmują stanowiska piastowane dotychczas przez ludzi, co skłaniają ich do zdobywania nowych kompetencji. Dzięki zaawansowanemu systemowi awizacji transportu ruch samochodowy między magazynem i odbiorcą został maksymalnie upłynniony. To wszystko sprawia, że Amica jest jednym z pionierów logistycznych na arenie międzynarodowej, wyznaczającym nowe trendy w swojej branży.

Optymalizacja na miarę 2020

Kolejnym krokiem w rozwoju magazynu 4.0 są rozwiązania takie jak big data i predictive analytics (PA). Oprócz wspomagania wysyłki złożonych zamówień wspierają one firmy, przyspieszając pracę oraz przygotowując napięty grafik dostaw. Ogromne ilości danych zasilanych z systemów centralnych analizują wzorce zakupów klientów i przewidują zapotrzebowanie na produkty, które zostaną ponownie zamówione. Prognozowanie łańcucha dostaw i zdarzeń logistycznych pomaga firmom zapobiegać stratom pieniężnym, wynikającym z niedokładnego oszacowania zapasów, co z kolei umożliwia łatwe zarządzanie zamówieniami sezonowymi. PA dodatkowo wspiera kierowców w wyborze najlepszych tras dostawy, co również przekłada się na oszczędności.

Wg doniesień Deloitte: firma dysponująca flotą 1000 pojazdów zaoszczędziła 1,3 mln USD rocznych kosztów paliwa, identyfikując dostępne ciężarówki i dostosowując trasy wszystkich pojazdów.

Wyścig robotyki, prowadzony np. przez Amazon, ma ogromny wpływ na przemysł logistyczny. Wzrost popularności sztucznej inteligencji oznacza, że prawdopodobnie roboty będą w stanie zastąpić niemal każde ludzkie zadanie w magazynie. Jeff Bezos, dyrektor generalny Amazon, twierdzi, że kompletna robotyzacja w magazynach to kwestia dekady.
Pojawienie się innowacyjnych technologii zmienia definicję zarządzania łańcuchem dostaw. Postęp technologii nie oznacza tylko wykorzystania maszyn czy oprogramowania, ponieważ wydajność osiąga się dzięki inteligentnemu połączeniu tych elementów. To od pracodawców oraz samych pracowników będzie zależało, jak innowacje wpłyną na rynek pracy w zakresie logistyki.

Standardy i Rozwiązania

Identyfikacja

Fundamentem systemu GS1 są uzgodnione zasady międzynarodowej identyfikacji, które doprowadziły do opracowania zbioru unikalnych tzw. globalnych identyfikatorów GS1.

Zobacz aktualne wydanie