16-07-2019

Felietony

Profesjonalny profil na LinkedIn

W kilku krokach

Agata Horzela

LinkedIn stał się nieodzowną platformą dla profesjonalistów na całym świecie. W Polsce liczy on obecnie około 2,5 mln użytkowników, ciesząc się ogromną popularnością wśród menedżerów. Profesjonalnie wyglądający profil pomaga osiągnąć cele zawodowe, zachęcając niejednego headhuntera, HR-owca czy firmę poszukującą partnera. Jak zatem sprawić, aby profil skłaniał do kontaktu, a jednocześnie kreował Twoją markę osobistą?

Jak Cię widzą, tak Cię piszą

Wystarczy 0,1 sekundy, aby ocenić kogoś na podstawie zdjęcia! Zdjęcie profilowe na LinkedIn przykuwa uwagę w pierwszej kolejności. Profil bez fotografii traci na starcie – jak wynika z danych LinkedIn, użytkownicy ze zdjęciem na profilu otrzymują 21 razy więcej odwiedzin. Jakie zdjęcie jest idealne? Na pewno powinno przedstawiać Cię takim, jakim jesteś, bez zbytniego retuszu. Niewymuszony uśmiech, odpowiednia postawa, neutralne i jasne tło, dbałość o włosy, biżuterię oraz garderobę – najlepiej w kolorach, które komunikują profesjonalizm, jak granat, szary lub zieleń. Pamiętaj, że twarz powinna zajmować 60% powierzchni obrazka, tak aby była ona widoczna dla osób odwiedzających Twój profil. Zdjęcia pomagają opowiadać historie – w tym przypadku historię kariery. Tak jak nikt nie pokusiłby się o stworzenie strony internetowej bez ilustracji, tak nie należy zostawiać dużej pustej przestrzeni na samym szczycie swojego profilu zawodowego. Tło ma za zadanie wzmacniać Twój przekaz, przyciągając wzrok. Najlepiej, jeśli pokazuje naturalne środowisko pracy ‒ biuro, osoby, z którymi pracujesz, elementy brandingu Twojej firmy, ważną dewizę życiową, element reprezentujący to, co robisz. Unikaj zachodów słońca i standardowych widoków przyrody. Postaraj się, żeby zdjęcie pokazywało coś, co Cię wyróżni, nakieruje na Twoją historię i będzie spójne ze zdjęciem profilowym.

Zdjęcia pomagają opowiadać historie – w tym przypadku historię kariery.

Kto Ty jesteś?

Stwórz efektywny opis w sekcji nagłówka. Wykorzystaj 120 znaków do przekazania podstawowych informacji na swój temat, wspominając o stanowisku, specjalizacji i branży, w której pracujesz. Ludzie muszą zrozumieć, kim jesteś i co robisz. „Partner w firmie ABC” mówi niewiele – możesz być prawnikiem, architektem lub analitykiem. Nagłówki złożone, jak np. „Menedżer produktu | Technologia | VP @ ABC”, to świetny sposób na przekazanie kilku informacji naraz.

Oprócz nagłówka najważniejszym elementem profilowym jest podsumowanie. Opis zawarty w nim powinien być efektowny i sprawić, że osoba po drugiej stronie ekranu będzie chciała dalej skrolować. Jak to zrobić? Pomyśl, co chciałbyś przekazać o swojej misji. Zadaj sobie pytanie, dlaczego wybór padł na tę ścieżkę zawodową i co wyróżnia Cię spośród tłumu. Ciekawym zabiegiem może być dodanie motta życiowego lub cytatu, który trafnie opisuje Twoje podejście do pracy. Pamiętaj, masz być lakoniczny, ale jednocześnie wzbudzać sympatię i zaciekawienie.

Oczywiście Twój profil powinien być uzupełniony o wszelkie szczegóły dotyczące Twojej kariery – sprawdź więc, czy informacje te są odpowiednio uzupełnione i czytelne. Nie należy wpisywać jedynie nazwy stanowiska, firmy i okresu zatrudnienia – warto dodać zakres obowiązków oraz w dość zwięzły sposób opisać, czego nauczyłeś się na danym stanowisku. Ważne jest, aby nie przeładować tej części zbyt dużą ilością tekstu, dlatego też warto stosować regułę odwróconej piramidy. Obecne stanowisko powinno zostać przedstawione w najbardziej wyczerpujący sposób, podczas gdy ostatnie na liście – w najbardziej lakoniczny. Pokażesz w ten sposób swoją drogę do statusu eksperta.

Pochwal się

LinkedIn jest miejscem stworzonym do tego! Wpisuj więc swoje realne umiejętności na listę – zadbaj o odpowiedni zestaw Skills, których potwierdzenie dostaniesz od swoich kolegów czy znajomych, będących specjalistami w danej dziedzinie. Warto przeglądać co jakiś czas tę sekcję, przedstawiać umiejętności, uwydatniając to, na czym obecnie Ci zależy, oraz dodawać do niej nowe elementy (ang. skills).

Umiejętności to nie wszystko – warto dodawać również swoje projekty, publikacje, dokumenty, prezentacje oraz certyfikaty. LinkedIn pozwala na wyeksponowanie Twoich realizacji. Wzmocnisz swoją eksperckość poprzez wykorzystanie tej możliwości i dodanie takich materiałów jak wideo, w których występujesz, komentarze dla prasy, prezentacje, zarejestrowane szkolenia, webinary itp. Innym sposobem na wzmocnienie Twojej pozycji jest zbieranie rekomendacji od osób, z którymi miałeś okazję współpracować. Mogą to być wysoko postawione osoby, byli koledzy z pracy lub inne osoby, które dobrze Cię znają w kontekście zawodowym. Dobrym pomysłem jest zwrócenie się do osoby uosabiającej profil Twojego idealnego klienta. Najbardziej skutecznym sposobem na uzyskanie dobrych rekomendacji jest ich wystawianie innym osobom – działa tu reguła wzajemności.

Otwórz się na potencjał platformy

Zaangażowanie Twoich odbiorców nie pojawi się automatycznie, najpierw musisz zaznaczyć swoją obecność w tym kanale, przyciągnąć osoby, które zdecydują się Ciebie „obserwować”, a potem regularnie dostarczać im treści, które budzą zainteresowanie i pozytywne emocje. Staraj się też być aktywny u swoich odbiorców, komentując ich wpisy. Nie zapomnij o tym, że nie jesteś na LinkedIn jedynie po to, by mówić o sobie – wsłuchaj się w to, co mówią inni – szukaj inspiracji, komunikuj się z nimi, dziel się wiedzą, ale i pozyskuj ją. Traktuj także swój profil jako żywą wizytówkę, rozwijając ją w sposób świadomy i systematyczny. Nie oznacza to, że codziennie musisz zapraszać 100 nowych osób – przeciwnie, jako cel postaw sobie jakość i nawiązywanie wartościowych dla Ciebie kontaktów.

Netykieta na LinkedIn

TAK

icon

Zapraszaj osoby, które znasz osobiście lub jeśli masz ważny powód, aby je poznać (napisz to w zaproszeniu!).

icon

Wysyłaj nowym kontaktom wiadomość powitalną, nawiązuj do tego, co was łączy.

icon

Proponuj nowym kontaktom coś wartościowego dla nich.

icon

Odpowiadaj szybko na wiadomości. Jednak nie musisz odpowiadać natychmiast, nie jesteś botem! Odpowiedź następnego dnia roboczego to dobry standard.

icon

Proś o rekomendacje osoby, które Cię dobrze znają.

icon

Udostępniaj i lajkuj statusy innych, gratuluj sukcesów, zmiany pracy lub awansu.

NIE

icon

Nie wysyłaj zbyt wielu próśb o przyłączenie do Twojej sieci na LinkedIn. Możesz „dostać bana” od LinkedIn.

icon

Nigdy nie proś o rekomendacje i referencje osób, których nie znasz.

icon

Nie publikuj treści rasistowskich, seksualnych, zaangażowanych politycznie lub religijnie.

icon

Nie zamieszczaj własnych postów w grupach, jeśli nie wnoszą istotnej wartości dla innych.

icon

Nie krytykuj i nie komentuj negatywnie postów innych użytkowników LinkedIn. Możesz natomiast przedstawić własną perspektywę.

Standardy i Rozwiązania

Wspóldzielenie

Współdzielenie informacji dotyczy czterech obszarów: elektronicznych dokumentów biznesowych (GS1 EDI), podstawowych danych o produktach i lokalizacjach (GDSN), informacji o przepływie towarów w łańcuchu dostaw (EPCIS) oraz rozszerzonego opisu.

Agata Horzela

Menedżer ds. standardów GS1 w TSL GS1 Polska

Poznaj eksperta

Zobacz aktualne wydanie