GDSN W CARREFOUR CYFROWA TRANSFORMACJA ZACZYNA SIĘ OD DANYCH
System GDSN pozwolił zaoszczędzić dziesiątki tysięcy godzin rocznie na wymianie danych produktowych między Carrefour a dostawcami. Dziś z GDSN korzystają także klienci, mając wszystkie potrzebne dane produktowe w zasięgu ręki.
Dariusz Jadczak
Dane stanowią klucz do sukcesu w handlu wielokanałowym, dzisiaj jeszcze bardziej niż kiedyś. Mogą mieć decydujący wpływ na sprzedaż oraz satysfakcję konsumenta. Sieć Globalnej Synchronizacji Danych GS1 (GDSN) daje możliwość wdrożenia usprawnień dla całego wachlarza produktów i współpracy z przedsiębiorstwami, niezależnie od rozmiaru. Dzięki temu Carrefour wykorzystuje GDSN zarówno w handlu detalicznym, jak i we współpracy z partnerami handlowymi do uproszczenia komunikacji na poziomie globalnym.
Obudzić potencjał uproszczonej wymiany danych
Przed wdrożeniem GDSN Carrefour wymieniał dane z dostawcami co najmniej 3-4 razy w każdą stronę, aby wypracować właściwą kartę produktową. Proces ten zajmował ok. 8-10 minut na produkt. By zaoszczędzić czas w tym procesie i w pełni wykorzystać potencjał danych dla dalszego rozwoju firmy, w 2006 roku Carrefour France przyłączył się do pionierskiego ówcześnie projektu Sieć Globalnej Synchronizacji Danych GS1 (GDSN). Prace pilotażowe rozpoczęto z wybranymi partnerami handlowymi. „Chodziło w zasadzie o uproszczenie wymiany danych z producentami” – wyjaśnia Marina Guégan, Dyrektor IT ds. Danych w firmie Carrefour. W przeciągu roku z GDSN zintegrowano dane produktowe dla części katalogu spożywczego oraz produktów szybko zbywalnych spokrewnionych z branżą spożywczą. Jednak inne nadal wymagały ręcznego wprowadzenia w oparciu o arkusze kalkulacyjne Microsoft.
Średni i mali też mile widziani w GDSN
By przenieść pozostałą część katalogu do systemu GDSN, firma Carrefour nawiązała długoterminową współpracę z GS1. W projekt zaangażowano zarówno dostawców, jak i wewnętrznych interesariuszy, by wdrożyć i propagować wiedzę na temat usprawnień możliwych dzięki GDSN.
Z każdym rokiem firma Carrefour rozszerzała zasięg rozwiązania GDSN o kolejnych partnerów handlowych, koncentrując się nie tylko na większych dostawcach, ale również tych średnich i małych, by jeszcze bardziej usprawnić proces pozyskiwania danych. „Założeniem GDSN jest konfrontacja z danymi. Dla przykładu, ustalamy z naszymi producentami konkretne atrybuty, które będą wprowadzać, gdyż te akurat są ważne dla naszych konsumentów i nic ponadto” – tłumaczy Thierry Villate, Referential Manager, Carrefour.
Nawet 322,000 nowych produktów rocznie
1,000,000 produktów od początku projektu
Nowi partnerzy handlowi mogą teraz łatwo i szybko wprowadzać nowe produkty na rynek.
Szybko, szybciej… automatyzacja
Carrefour rejestruje w swoich katalogach do 322 tys. produktów rocznie, co daje ponad milion produktów od rozpoczęcia projektu. GS1 GDSN gwarantuje rzetelną jakość danych wprowadzonych do systemu, dzięki czemu przynosi firmie Carrefour 8-10 minut oszczędzonego czasu na produkt, co daje dziesiątki tysięcy godzin w skali roku. Wiele aspektów wymiany informacji produktowych jest zautomatyzowanych, a czas zaoszczędzony, ponieważ detalista nie musi już sprawdzać kompletności lub poprawności bazowych atrybutów na kartach produktowych, a zamiast tego może skupić się na samych danych.
Sprytne planowanie i wyłapywanie błędów
Dzięki GDSN Carrefour usprawnił także proces planowania. Nowe atrybuty mogą być udostępnione z wyprzedzeniem do użycia przy nowych kartach produktowych. To z kolei umożliwia wszystkim partnerom handlowym wprowadzanie nowych produktów szybciej i łatwiej. GDSN umożliwia też organizacjom lepsze usystematyzowanie danych produktowych i poprawienie ogólnej jakości danych. W przypadku gdy partner handlowy odnotowuje ponadprzeciętny wskaźnik błędu, wówczas Carrefour może łatwo zidentyfikować problem i podjąć działanie wraz z partnerem w celu usunięcia błędów oraz poprawienia jakości danych produktowych w dłuższej perspektywie czasu.

Korzysta producent i klient
Wpływ, jaki wywarło wdrożenie systemu GDSN, można zaobserwować w prawie każdym aspekcie codziennej działalności biznesowej Carrefour. GDSN wspiera kanały sprzedażowe pomiędzy podmiotami gospodarczymi a konsumentami, udostępniając bazowe atrybuty produktowe z informacjami dotyczącymi rozmiaru, wagi, składu itp., jak również dane cyfrowe takie jak opis produktu, obrazy. Wprowadzenie GDSN umożliwiło także konsumentom podejmowanie decyzji w oparciu o rzetelne informacje na temat produktu. Przepływają one płynnie pomiędzy producentem a detalistą, a następnie za pośrednictwem lokalnego sklepu lub platformy sprzedażowej do odbiorcy docelowego. Nowy zakres atrybutów pozwala firmie Carrefour na realizowanie założeń Programu Poprawy Jakości Żywności – Act for Food.