20-11-2023

Trendy

WAGA DANYCH W ESG: SKĄD WIESZ, ŻE PRODUKT WSPIERA ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ?

Rzetelne i kompletne dane produktowe wspierają
gospodarkę cyrkularną i raportowanie ESG. Bez
nich nie ma mowy o monitorowaniu postępów
w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Magdalena Krasoń-Wałęsiak

Kiedy w 2007 roku firma Patagonia zaczęła publikować dane dotyczące śladu węglowego swoich produktów, stanowiła wyjątek. Dziś nikogo nie dziwi udostępnianie szczegółowych informacji dotyczących np. pochodzenia i sposobu wydobycia surowców czy śladu węglowego, czy wykorzystania surowca z recyklingu. Wraz ze wzrostem znaczenia zrównoważonego rozwoju wzrosła też świadomość, że nie da się monitorować wpływu organizacji czy produktu na środowisko bez uporządkowanych danych.

Jednak, jak wynika z raportu Chartered Financial Analyst (CFA) Institute pt. „The Future of Sustainability in Investment Management: From Ideas to Reality”, jakość danych w zakresie ESG jest nadal niewystarczająca1 . Widać to zwłaszcza w obszarze danych produktowych, gdzie niejednoznaczna tożsamość produktu zakłóca proces realizacji zamówień, spowalnia proces uzupełniania zapasów i marnuje czas pracowników zarówno u producenta, jak i dystrybutora. Zatem skąd firmy mogą czerpać rzetelne dane? Istotnym elementem systemów, które pozwolą nie tylko zbierać, ale też udostępniać i wykorzystywać potrzebne dane niefinansowe w całym łańcuchu dostaw, mogą być rozwiązania GS12. 

Spójne bazy danych podstawą gospodarki cyrkularnej

Jednym z przykładów rozwiązań wspierających gromadzenie i współdzielenie kompletnych i rzetelnych danych produktowych jest eProdukty, autorskie narzędzie GS1 Polska (www.eprodukty.gs1.pl). Umożliwia ono bezpłatną weryfikację wszystkich numerów GTIN zgromadzonych przez organizacje GS1 na całym świecie dzięki usłudze Verified by GS1.

Baza zawiera obecnie ponad 500 mln produktów, a każdego miesiąca przybywa w niej około 2 mln rekordów. Umożliwia pobranie całej bazy zgromadzonej przez GS1 Polska (numerów z prefiksem 590), szacowanej obecnie na prawie 50 mln produktów. 

Rzetelne dane wspierają porządek w e-handlu

Wagę ustandaryzowanych danych doceniają najwięksi gracze polskiego e-commerce, tacy jak Allegro czy Empik. Oba marketplace’y współpracują z GS1 Polska, oferując katalog produktowy bazujący na numerze GTIN (EAN). Takie rozwiązanie to wygoda zarówno dla sprzedających, jak i kupujących. Przede wszystkim gwarantuje, że każdy produkt jest zawsze poprawnie opisany. To ważne, zwłaszcza gdy poszczególne produkty różnią się od siebie drobnymi, acz istotnymi dla kupującego parametrami.

Dzięki weryfikacji GTIN oraz katalogowaniu produktów w oparciu o ten numer marketplace’y mogą pomóc klientom kupować szybciej i trafniej. To przekłada się na mniejszą liczbę zwrotów, które generują emisje CO2. W niektórych sektorach, np. odzieżowym, ich odsetek sięga aż 25%3. Przesyłki krążące tam i z powrotem to prawdziwa plaga wyprzedaży sezonowych, zwłaszcza związanych ze świętami Bożego Narodzenia oraz Black Friday. Odsetek zwrotów zakupów online wynosi wtedy aż 40%4.

Dane produktowe wspierają re-commerce

O ile poprawność i rzetelność danych produktowych leży w interesie sprzedawców e-commerce, osoby sprzedające towary używane bardzo często nie mają czasu, żeby precyzyjnie je opisywać. Brak poprawnych opisów i kompletnych danych (w tym właśnie drobnych, acz istotnych dla kupującego szczegółów) to prawdziwa plaga re-commerce (handlu online rzeczami używanymi). Tu znowu pomocny okazuje się numer GTIN, który pozwala sprawnie zweryfikować przynajmniej podstawowe parametry oferowanego towaru z drugiej ręki.

Takie rozwiązanie wprowadził marketplace do sprzedaży rzeczy używanych, Vinted. Sprzedający, którzy oferują używane książki na tym portalu, muszą podać numer ISBN publikacji. Jeżeli wydawca poprawnie uzupełnił dane wydawnicze w bazie ISBN, Vinted automatycznie je załaduje do opisu oferty. Jeżeli nie, kupujący może porównać je na własną rękę, ale robi to szybciej, z mniejszą ilością błędów. W przyszłości numer GTIN może służyć też do weryfikacji przedmiotów w innych kategoriach, np. odzieży, przez co rośnie szansa, że używane przedmioty dostaną drugie życie, nie wylądują na śmietniku.

Rzetelne dane pomagają wspierać lokalną gospodarkę

Zmiana nawyków konsumenckich w kierunku wspierania lokalnych produktów to niezwykle skuteczny sposób na poprawę kondycji środowiska. Jak wynika z analizy firmy audytorsko-doradczej Grant Thornton, przynosi to wymierne korzyści do lokalnego budżetu (analitycy wskazują na zyski idące w miliardy złotych rocznie!)5. Jak rozpoznać produkty lokalne? Tu znów sprawdza się numer GTIN – w przypadku Polski zaczyna się on od numeru 590. Oznacza to, że za produktem stoi rodzima firma lub że został on wyprodukowany w Polsce, z polskich surowców. Organizacja GS1 wykorzystała to rozwiązanie, by wspierać lokalne przedsiębiorstwa w czasie pandemii. W 2020 roku zorganizowała kampanię społeczną #ZacznijOd590, do której zgłosiło się ponad 200 Uczestników Systemu. W #ZacznijOd590 uczestniczyła też sieć sklepów Chata Polska.

Standardy GS1 na rzecz raportowania ESG

Kolejnym obszarem związanym ze zrównoważonym rozwojem, w którym niezwykle ważne są spójne dane, jest raportowanie zrównoważonego rozwoju. Obecnie powstaje wiele rozwiązań, które pozwalają obliczyć ślad węglowy firmy czy pojedynczego produktu, np. kalkulatory emisji CO2. Wszystkie te rozwiązania potrzebują ustandaryzowanych danych.

GS1 Polska pracuje nad rozwiązaniem, które połączy standardy GS1 ze wskaźnikami do raportowania według standardów ESRS (European Sustainability Reporting Standards). Dzięki temu Uczestnicy Systemu GS1 będą mogli skorzystać ze sprawdzonych zewnętrznych kalkulatorów danych, m.in. emisji CO2. Mogą także wykorzystać zaproponowane przez GS1 zapisy, które ułatwiają zaraportowanie wskaźników powiązanych z wykorzystywanymi standardami. W ten sposób GS1 Polska chce wesprzeć polskie firmy w raportowaniu zrównoważonego rozwoju zgodnie z dyrektywą CSRD. 

Globalny język biznesu kluczem do „zielonej” transformacji

Dane, również produktowe, stanowią serce działalności GS1 Polska. To właśnie z nich budowany jest globalny język relacji biznesowych, tak bardzo potrzebny w zrównoważonej transformacji gospodarki. Dzięki naszym rozwiązaniom i narzędziom, w ramach łańcuchów dostaw, po całym świecie przepływają ustandaryzowane, zweryfikowane dane. Tylko w ten sposób zarówno sieci handlowe, jak i sprzedawcy internetowi mogą twierdząco odpowiedzieć na pytanie: „Czy to faktycznie taki produkt, za jaki go uważam?”. 

Standardy i Rozwiązania

Gromadzenie

Wszystkie identyfikatory GS1 mogą być przedstawione w kodach kreskowych GS1 lub znacznikach radiowych RFID (ang. Radio Frequency Identification), które są skanowane, czyli czytane automatycznie przy pomocy skanerów lub anten.rozszerzonego opisu produktu w internecie (GS1 SmartSearch)

Zobacz aktualne wydanie