09-10-2020

Artykuły

E-FULFILMENT, ZEWNĘTRZNY DOSTAWCA = ZADOWOLONY KLIENT

Tylko 30% sklepów online korzysta
z outsourcingu logistyki dla e-commerce, jak
wynika z raportu GS1 Polska. Jednak pionierzy
w tej dziedzinie chwalą sobie oszczędność
czasu i podniesienie jakości usług.

Magdalena Krasoń-Wałęsiak

E-handel stanowi obecnie ok. 6% całkowitej sprzedaży detalicznej w Polsce. W 2019 r. roczna sprzedaż w handlu elektronicznym osiągnęła ponad 50 mld zł, a w ciągu najbliższych dwóch lat ma przekroczyć 70 mld zł, czyniąc z Polski jeden z najszybciej rozwijających się rynków e-sprzedaży detalicznej w Europie.

Według raportu GS1 Polska, przygotowanego przez Sieć Badawczą Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania w Poznaniu, pod merytorycznym patronatem prof. A. Kawy., w kraju funkcjonuje ok. 31,7 tys. sklepów internetowych, a sprzedawców online jest kilka razy więcej. Jednak bez odpowiedniej logistyki nawet najlepszy produkt, ze skrupulatnie dopracowaną stroną internetową, kanałami social media i lejkiem sprzedażowym, nie ma co liczyć na sukces.

Fulfilment: więcej niż suma ceny i jakości

Aby być efektywnym w połączeniu z tradycyjnymi kanałami, zespoły łańcucha dostaw e-commerce muszą radzić sobie z różnymi profilami zamówień, większymi wolumenami, mniejszymi rozmiarami zamówień, nowymi wymaganiami dotyczącymi kompletacji, nowymi przewoźnikami i podwyższonymi oczekiwaniami klientów.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Arvato w 2018 r., bezpłatna dostawa stanowi najważniejszy element dla kupujących online – ten element wpływa na decyzje zakupowe aż 83% kupujących online1. Liczy się tu zarówno cena, jak i szybkość dostawy: 25% respondentów zatrzymało zamówienia, gdy wysyłka okazywała się zbyt wolna.

Przewidywalna i dokładna realizacja oznacza więc zadowolonych klientów i pozytywne recenzje. Z tego powodu coraz więcej biznesów decyduje się na rozwiązania fulfilment, które sprowadzają się do przekazania procesów logistycznych zewnętrznemu dostawcy. Procesy te obejmują najczęściej przyjmowanie, przechowywanie, kompletację, pakowanie i wysyłkę produktów oraz obsługę ich zwrotów. W łańcuchu dostaw szczególne miejsce handlu elektronicznego jako „czwartej strony logistyki” (4PL, ang. Fourth Party Logistics) polega na integracji procesów logistycznych między sprzedającym, kupującym i dostawcami przesyłek. Poza koordynacją procesów mogą także tworzyć nowe rozwiązania, np. oferując nowe usługi czy ulepszony proces obsługi klientów.

Fulfilment w polskim wydaniu

Z uwagi na ścisłe relacje z różnymi podmiotami, w e-commerce potrzebna jest standaryzacja pracy, procedur, przepływu towarów i informacji. Na wysoko rozwiniętych rynkach zagranicznych działa więcej firm zajmujących się tym rodzajem logistyki, oferujących dodatkowe usługi w postaci odpraw celnych, raportowania, call center czy też tzw. refurbishmentu artykułów elektronicznych.

Jak wynika z raportu GS1 Polska, fulfilment w naszym kraju jest jeszcze w początkowym stadium rozwoju. Operatorów fulfilment jest w Polsce dopiero ok. 60, jednak ich liczba cały czas rośnie. Badania wykazały, że stanowią oni bardzo ważne ogniwo łańcucha dostaw w handlu elektronicznym, wspierając polskie przedsiębiorstwa nie tylko w bieżących operacjach logistycznych, ale także w ich rozwoju.

Niewątpliwym atutem i motorem do rozwoju fulfilmentu w kraju jest nasze położenie geograficzne, zachęcające zagranicznych inwestorów z branży e-handlu, takich jak Amazon, który sprowadza swoje towary do Polski w celu usprawnienia logistyki. Kierunek rozwoju polskiego fulfilmentu jest spójny z tym zachodnim, pomimo mniejszego stopnia zaawansowania technologicznego oraz większego rozdrobnienia rynku.

Wśród 60 firm zajmujących się fulfilmentem w Polsce znajdziemy międzynarodowe koncerny, firmy logistyczne oraz małe wyspecjalizowane podmioty lokalne. Duże firmy logistyczne oferują fulfilment, licząc na skalę zleceń adekwatną do swojej podstawowej działalności, ale często nie stanowią one odpowiedniego rozwiązania dla mniejszych e-sklepów. Część rozpoczyna tego rodzaju działalność na podstawie doświadczeń własnego e-sklepu i rozszerza ją na inne podmioty.

 

Dlaczego warto outsourcować?

Fulfilment to nie tylko korzyści dla klienta końcowego. Rozwiązanie to minimalizuje zarówno koszty, jak i ryzyko dla samej firmy, umożliwiając skalowanie powierzchni magazynowej w miarę zmieniających się potrzeb biznesowych. Duże firmy są w większym stopniu otwarte na usługi fulfilment, wskazując na wygodę oraz większe możliwości rozwoju na nowych rynkach.

– Opłacalność korzystania z fulfilmentu uzależniona jest od marży, jaką e-sklepy osiągają na produktach. Z tego powodu najczęściej z fulfilmentu korzystają: autorskie produkty branży fashion, akcesoria elektroniczne, GSM, elektronika, beauty. Najrzadziej korzysta z tych usług branża food, z uwagi na brak wyspecjalizowanych magazynów – opowiada Krzysztof Roszyk, Dyrektor Operacyjny z MW.

Pomimo ciągłego wzrostu e-commerce jedynie 30% sklepów internetowych korzysta z usług fulfilment. Pozostałe 70% nie decyduje się na takie rozwiązanie, kierując się chęcią samodzielnego kontrolowania swoich procesów. Mali i średni sprzedawcy internetowi uważają, że mogą lepiej odpowiadać na potrzeby klientów, i jednocześnie chcą mieć bezpośredni kontakt z towarem.

Jak wskazuje GS1 Polska, tego typu bariery można łatwo pokonać dzięki profesjonalnemu wsparciu ze strony dostawców usług realizacyjnych. Zastosowanie wybranych standardów GS1 (w szczególności globalnych identyfikatorów GTIN i SSCC) może ułatwić nie tylko współpracę między różnymi podmiotami w ekosystemie handlu elektronicznego, ale także zwiększyć efektywność wewnętrznych procesów logistycznych. To z kolei przekłada się na zwiększenie szybkości dostawy i obniżenie jej kosztów, zatem finalnie na zwiększenie konkurencyjności nie tylko operatorów logistycznych dla e-commerce, ale także samych e-sprzedawców.

Czy powinieneś zdecydować się na fulfilment?

  • – Twoje potrzeby stale się zmieniają, a firma przeżywa ciągły rozwój
  • – Liczba zamówień sprawia, że procesy logistyczne w Twojej firmie są spowolnione
  • – Potrzebujesz zwiększenia wydajności i zapewnienia wyjątkowej obsługi klienta
  • – Optymalizacja kosztów wysyłki oraz szybka dostawa są ważne dla Twojej firmy
  • – Chcesz, aby obsługa klienta stała się centrum zysków, a nie kosztów
  • – Zależy Ci na tym, aby Twoje produkty były bezpieczne i odpowiednio chronione w profesjonalnym magazynie
  • – Chcesz skupić się na działaniach marketingowych oraz sprzedażowych

Identyfikacja jednostek handlowych i logistycznych

Numery identyfikacyjne są niezbędne zarówno w handlu, jak i w transporcie. W celu śledzenia produktów w łańcuchu dostaw warto stosować Seryjny Numer Jednostki Logistycznej (SSCC), który usprawnia logistykę oraz daje możliwość wdrożenia różnych aplikacji pozwalających np. na automatyczne przyjmowanie towaru. Natomiast Globalny Numer Jednostki Handlowej (GTIN) jest używany do oznaczania jednostek handlowych m.in. w celu identyfikacji w punkcie sprzedaży.

 

Zobacz również inne wpisy:

Magazyn 4.0

Myśl jak mnich

Big data w detalu