16-01-2020

Case studies

GS1 Databar w sieci żabka

Technologia a efektywne zarządzanie żywnością

Dariusz Jadczak

Statystyczny Polak marnuje rocznie 235 kilogramów żywności, pozostając w niechlubnej unijnej czołówce. Aby odwrócić tę tendencję, sieć Żabka wykorzystuje kody GS1 DataBar.

Stosowany powszechnie w branży handlowej kod EAN-13 zawiera ważne dane dotyczące pochodzenia produktu oraz producenta. Ze względu jednak na rozmiar kodów EAN-13 nie zawsze jest to wystarczające oznakowanie. Współczesny konsument wymaga takich informacji jak skład czy sposoby przygotowania. Zapotrzebowanie to spełnia format GS1 – DataBar.

Dzięki specyficznej budowie kod GS1 DataBar ma o ponad połowę węższy format niż kody EAN-13, jednak bez straty na jakości odczytu wielokierunkowego. Kod GS1 DataBar zawiera także dodatkowe informacje w stosunku do tradycyjnego kodu EAN-13, a to daje możliwość wpłynięcia na zmniejszenie ilości wyrzucanych produktów spożywczych. Rozwiązanie zwiększa identyfikowalność, poprawiając tym samym kontrolę jakości, zarządzanie asortymentem oraz pozwala na bardziej elastyczne kodowanie dla aplikacji kuponowych.

Żabka na straży gospodarności

W 2018 r. sieć Żabka Polska, we współpracy z Siecią Badawczą Łukasiewicz – Instytutem Logistyki i Magazynowania oraz GS1 Polska, rozpoczęła wdrażanie innowacyjnych kodów kreskowych GS1 DataBar. Kody te zaczęto sukcesywnie wprowadzać w kategorii produktów świeżych oraz dań gotowych. Celem sieci Żabka było efektywne zarządzanie żywnością w sposób bezpieczny dla konsumentów, a co za tym idzie – zwiększenie ich satysfakcji z dokonywanych zakupów. Nowe kody zostały wprowadzone dla dość trudnej kategorii – produktów świeżych, o najdłuższym terminie ważności do 21 dni, i ultraświeżych, przydatnych do spożycia przez zaledwie 5-6 dni. Oprócz poprawnego zarządzania produktami o krótkim okresie przechowywania, blokowania towarów przeterminowanych w sklepie i ulepszenia procesów związanych z kontrolą zapasów w czasie rzeczywistym, sieć Żabka chciała realnie ograniczyć ilość marnowanej żywności. Dzięki nowemu oznaczeniu pracownik jest w stanie znaleźć produkt jeszcze przed jego przeterminowaniem i zaproponować go klientowi po obniżonej cenie. Wszyscy nowi dostawcy produktów świeżych i dań gotowych są przez firmę Żabka Polska zobligowani do wprowadzenia kodów GS1 DataBar. Wdrożenie to dało sieci możliwość monitorowania i generowania zestawień produktów, którym kończy się termin przydatności i które należy przecenić. Sieć Żabka obecnie rozważa też odgórne narzucenie automatycznej promocji na produkty, które mają 1 albo 2 dni do końca terminu przydatności, żeby pomóc franczyzobiorcom w jeszcze lepszym zarządzaniu tą kategorią.

Docelowo kody GS1 DataBar mają wspierać franczyzobiorców w ograniczaniu wolumenu towarów utylizowanych poprzez automatyzację działań: stosowanie FIFO (z ang. First In, First Out – dosłownie: pierwsze weszło, pierwsze wyszło) / FEFO (z ang. First Expired, First Out – pierwsze traci ważność, pierwsze wyszło) w taki sposób, żeby klient kupował towary z najkrótszą datą przydatności do spożycia, a jednocześnie zapewnienie dostępności towaru na wysokim poziomie. Franczyzobiorcy od początku bardzo pozytywnie oceniali wpływ wprowadzenia nowych kodów, ceniąc sobie nowe możliwości, jakie wnosi Kod GS1 DataBar do ich codziennej pracy.

Żabka to druga sieć w Polsce po Biedronce, która wdraża GS1 DataBar. W ten sposób polskie sieci włączają się w światowy trend testowania kodów kreskowych nowej generacji, który umożliwi zapis i odczyt większej ilości danych niż tylko identyfikator produktu.

Mniej odpadów spożywczych już dziś

Czy konsumenci, zachęceni lepszymi cenami, kupią żywność tuż przed upłynięciem daty ważności? Na pewno częściej zwrócą uwagę na przecenione produkty i więcej z nich uda się sprzedać. W kontekście globalnym oznacza to mniejszą ilość wyrzucanych produktów spożywczych.

W ostatnich latach z większym naciskiem podejmuje się kwestie zrównoważonego rozwoju w zakresie konsumpcji, co wpływa na zwiększającą się świadomość konsumentów. Dlatego tak ważne jest skupienie na budowaniu efektywnych strategii i na sposobach przeciwdziałania marnowaniu żywności. Inicjatywy takie jak wprowadzenie kodów GS1 DataBar w sieci sklepów Żabka powinny obejmować działania w ramach całego łańcucha dostaw, skupiając się na optymalizacji procesów produkcji i transportu, właściwym przechowywaniu żywności czy też widocznym oznaczaniu przecenionych produktów na półce sklepowej.

GS1 DataBar – co powinieneś/powinnaś wiedzieć?

GS1 DataBar (wcześniej znany jako RSS lub Reduced Space Symbology) to stosunkowo nowa symbolika kodów kreskowych, formalnie przyjęta przez globalny łańcuch dostaw w styczniu 2011 r. GS1 DataBar pozwalają na zakodowanie, oprócz numeru GTIN, dodatkowych danych w postaci jednego symbolu, będąc jednocześnie o połowę mniejsze niż obecnie. Dzięki temu jest szczególnie przydatny do identyfikacji małych lub trudnych do oznakowania produktów. Co więcej, mają możliwość wpisania dodatkowych informacji, takich jak daty przydatności do spożycia i oznaczenia partii produkcyjnej towaru.

Zobacz również inne wpisy:

Big Data w detalu

Technologia

Magazyn 4.0